Alla inlägg under april 2009

Av veronica - 29 april 2009 20:53

Nu är jag riktigt osams med movie maker. Ljudet blir osynkat och så låste sig hela programmet när jag skulle ladda över filmen. Men jag hann iallafall göra denna innan allt började trubbla.

Det är första passet ni ser. Pålarna står vågrätt. Jag har olika avstånd och kroppen åt olika håll så att hunden inte ska bli beroende av min kroppsriktning. Detta syns inte på filmen så ni får helt enkelt lita på mitt ord.

Att vidare utveckla:  timingen på kasten, de är nu för långsamma så hon hinner vända sig om för att få belöningen vilket förstärker detta beteende. Behöver kasta precis när hon är på väg att gå igenom och kaströrelsen ska vara påbörjad redan så jag bara kan välja att fullfölja eller hålla den inne. Långa kast ska det vara så hon springer långt framåt.

Att fortsätta med: att jag inte ger mig på kampen, hon får alltid kampa för sina godbitar inget undantag vilket har gett fin kamp.


                                              film

Av veronica - 29 april 2009 15:07

Jag har alltid önskat att kunna sitta på min egen axel när jag tränar. Jag är väldigt duktigt på att se vad som behövs förbättras när det gäller träningen. Jag är bara inte lika klarsynt när jag håller på för fullt själv. Nu har jag hittat ett sätt att sitta på min egen axel. Idag filmade jag mitt träningspass med 2x2 weave trainingen. Det blev mycket kritik ska sägas, timing på belöningen var alldeles för dålig, vad belönar du egentligen. Ja, kritiken blev hård och nu önskar jag att jag kan sopa bort denna människa från mina axlar igen. ;)

Ska se om jag kan lägga upp filmen så får ni se den dåliga timingen på kasten.....skämmas ska hon.

Av veronica - 28 april 2009 21:09

Idag hade filmerna anlänt. Vilken tur att gubben jobbar kväll så man slipper slåss om tvapparaten. Har tittat på lite av 2x2 weave träning och bestämde mig för att göra lite minnesanteckningar och bryta där så länge. Hjärnan har sina begränsningar vad den kan hålla i närminnet och det är bättre att titta på delarna man ska använda sig av dagen till ära och sedan praktisera dem så det sitter både med knoppen och kroppen.

Började att ta fram maskeringstejpen och göra vita ränder på mina gräsmattegröna pinnar. Nu när gräsmattan börjar få färg smälter pinnarna liksom in i omgivningen.


Här är lite av mina minnesanteckningar och reflektioner från det vi sett så långt.

Hon pratade om DASH.

Desire

Accúracy

Speed

Habitat


Desire står för vilket tillstånd man vill ha hunden i när man börjar jobbar. Alltså den ska vara pigg och upphetsad för att ha tempo. Den ska sedan förknipa momentet med detta tillstånd. Så har jag ju tränat in mina lydnadsmoment! Hur kommer sig det att den här kunskapen inte har generaliserat sig till agilityn??? Så dragkamp, bus, jaga innan man sätter igång. Vilket förstås gav en tänd hund. Farten kom liksom av sig själv. Man började med två pinnar som står vågrätt. Man ställer sig framför dessa pinnar. När hunden springer mellan pinnarna ska belöningen kastas framåt. Belöningsriktingen ska alltid vara framåt. Ett tips är att lägga ett koppel eller dyligt som man har som påminnelse var belöningen ska hamna på för linje. Jag använde mig av en pinne. Kärringkast kommer lägligt nu för du ska kasta lågt så hunden håller sitt huvud lågt. Detta för att det är lättare att hålla en hög fart för hunden med lågt huvud genom slalomen. Om du ser att hunden håller på att göra ett fel bryter du innan den hunnit göra det. Du fångar också upp hunden så att den inte får springa mellan pinnarna tillbaka till dig. Jobba i korta pass.


Av veronica - 26 april 2009 20:25

Jag körde igenom hela programmet idag. Det är bara inkallningen och dumrutan som fortfarande inte fungerar tävlingsmässigt. Allt annat börjar se riktigt bra ut. Rutan är väldigt säkert utförande på nu. Apportering med dirigering likaså, inga tveksamheter är kvar på vilket håll man ska ta utan hon följer dirigeringen fint. Vittringsapporteringen hade vi inget omtag på idag. Väldigt säkert arbete vid luktdiskrimineringen. Något som jag måste lägga mer tid på men som jag tycker är lite tråkigt är fria följet. Så nu ska vi ta tag i den biten. Efter sommaren, då vi har tid att träna, så ska vi väl kunna ta vårt lydnadsschampionat till hösten.

Av veronica - 26 april 2009 20:21

Tränade vippbrädan idag. Körde med externbelöning. Min tanke är att hon ska hitta punkten där brädan går ner stå kvar och när brädar går i backen springa rakt fram.  Filmade lite med vanliga kameran idag. Så här såg det ut.

Vippbrädan

Av veronica - 25 april 2009 20:35

Idag var agility banan framplockad så nu var det bara att köra. Testade alla hindren på banan och det som behöver övas mycket på är kontaktfältet på vippbrädan. Hon har alldeles glömt bort att stå kvar tills den åkt ner i backen och springa rakt av, så det tränade vi lite på. På slutet så sprang hon fram till samma punkt väntade tills brädan slog i backen och fick klar tecken att springa. Den plattatunnan verkar inte bli något problem som jag hade trott innan vi testade den. Hon springer in utan att tveka och när vi har kört några gånger kommer hon ha bättre fart ut genom den också. Hon svarar fint på handlingen och idag körde vi både bakombyte och framförbyte utan några problem.

Av veronica - 25 april 2009 20:18

Idag släpade jag med buren till lydnadsplanen. Det gick jättebra. Nu kunde jag skicka henne från 30 m och fick riktigt med fart in i buren. Hon gillade verkligen att springa in i den och stod spänt och väntade på fri. Körde de tre sista momenten tävlingsmässigt och jag hade en hungrig hund med mig för att det skulle kosta om hon tvekade alltför mycket på metallapporten.

Körde sedan igenom momenten blandat. Började med inkallningen körde från olika håll och kan ni tänka sig att idag fungerade det prick fritt. Rutan fart och precision hade kört burleken innan så hon var tänd. Körde apportering med dirigering mot vänster och det fungerade lika bra denna gång. Dumrutan går bättre och bättre, men hon har verkligen blivit tänd på belöningen på slutet och har börjat ploga väldigt mycket. Men jag tänker köpa det, jag är inte rädd att det ska finnas kvar på tävlingdagen utan att hon genast inser att här blir inga belöningar och lullar på i sin takt då är det bättre att hon ligger lite före nu så kanske hon ligger alldeles lagomt sedan när hon saktar ner. (Hoppas kan man ju.) Filade som vanligt på vittringsupptaget det går bättre och bättre.

Av veronica - 25 april 2009 10:01

Efter 500 sidor av oinspirerat läsande, 3 loggar och ett samtal med 4 timmars uppföljning med rapportskrivande börjar jag nu se slutet av denna VFU-handledningskurs. Därför ger jag mig själv en klapp på axeln och jackpott belöning i form av 2x2 Weave Pole Training DVD  och Success with One Jump (dvd) . Det blir 2 kr per sida....

Har nu bara en bok med 150 sidor kvar att läsa undrar vad det blir för belöning??? =)

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards