Direktlänk till inlägg 27 januari 2022

Förvandla dina hundpromenader till träningspromenader

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verktyg där hunden ska komma hem nöjd” för att den fått röra sig, så tänk istället att ni går träningspromenader. 

Skillnaden är att det inte är hur lång sträcka ni har gått utan vad som skett under promenaden som räknas. Om ni vanligtvis går ut 1 h så kan ni istället gå en “40 min” sträcka och lägga till 20 minuter på olika aktiviteter på denna sträcka. 

Det man tränar på blir man bra på. Att träna i den miljön som man behöver de olika delarna ser till att det fungerar när man väl behöver det. På köpet får man en hund som har bättre fokus på matte, är van att lyssna på olika kommandon och utföra olika arbeten i den miljön. Med andra ord när väl en störning dyker upp är det större chans att lyckas då man haft mängträning i den miljön innan. Går man olika rundor och gör samma träning generaliserar man träningen och får ännu ett bättre resultat. Jag ser mina skogspromenader som en lydnadsplan där jag tränar varje dag. Visa moment tränar man varje dag som inkallningar andra växlas det mellan. 

För att kunna träna ska man antingen ha hunden lös eller låta den gå i långlina. Linan ska minst vara 30 meter för att få till inkallningsövningarna. En 10-15 meters lina är ingen sträcka att få springa fritt på och bli inkallad ifrån. Jag köper två 15 m linor och låter en skomakare sy ihop dem med extra starka sömmar. 

Då jag har flera hundar brukar jag utnyttja detta till fullo med att ha de som störning för varandra när de börjar klara av det. 

Detta är exempel på vad jag tränar under mina träningspromenader: 

  • Olika inkallnings övningar som vanlig jaktinkallning, stonegame med inkallning, pendeln, kaka i hörnet, ta den, runt trädet inkallning osv. 

  • Olika balans och styrkeövningar med hjälp av stenar, stubbar och stockar. 

  • Nosaktiviter- som trädgömma, godisletande, uppletande, nosework gömmor 

  • Självkontrolls övningar - med att sitta kvar när andra får jobba eller när andra skickas iväg förbi en sittandes, stonegame med matte som springer ifrån, vänta på sin tur osv 

  • Stanna kommando, ligg på avstånd eller sitt 

  • vändkommando 

  • Ordleken- en lyssna lek där jag testar att de kan erbjuda rätt beteende  

  • Generalisera trick som de precis lärt sig  

  • Backa, upp, snurra, runt, fot osv 

  • EV Koppelträning på slutet av mina promenader då de är som mest trötta och kan gå fint utan att jag behöver stanna och backa 

För att hitta olika övningar som du kan ha på dina träningspromenader. 

Följ mig på instagram, Facebook och youtube 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 11 januari 2022 17:02

Skvallerträning kan användas i förebyggande syfte eller när ett problem har uppstått.  Jag använder mig alltid av skvallerträning med mina valpar. Jag behandlar alla synintryck på promenaderna som potentiella problemområden de första 6 månaderna....

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards