Alla inlägg under november 2018

Av veronica - 27 november 2018 19:28

Förra onsdagen var det dags igen för banträning med Swisch. Det var två riktigt utmanande banor med svårigheter som gick över våra huvuden kan sägas. Några läxor som jag vill att vi ska klara av men en sekvens var banne mig inte mänsklig med en klass 1 hund så den skippar vi. 

De läxor som jag tar med mig är runt på distans det behärskar han ännu inte och det är en bra läxa att ta och träna på inomhus. En annan är serpentiner när man själv ligger efter och en tunnel hägrar framför det har vi sett förut och det är en bra övning att köra i korta sekvenser inomhus under vinter.


Av veronica - 18 november 2018 09:47

Denna gång var det fokus på kf så jag ritade en bana med balans och gungan. Balansen är den som utmanar de flesta mest och gungan då den har stopp. Det blev inget slalom i banan och den blev snabb och tillräckligt klurig för klass 3 hundar med. Svårast är att få till en 1-2 klass som man kan utnyttja på 3 sätt. Muren på banan fick inte plats då banan blir mer komprimerad av alla saker som finns efter kortkanterna. Men alla verkade nöjda med banan. Det är roligt att se och analysera de olika storlekarna på hundarna där svårigheterna finns.


Bana 1

 

Ändringar som jag gjorde på plast. Hinder 9 försvann. Tunneln rättade vi upp mot hinder 7 för att vi förare skulle bli efter och behövde en rak linje som hundarna kunde fortsätta på. Även linjen 8-9-10 byggdes efter den sväng som skulle bli på hinder 7.


Small-medium hundarna svårigheter- självständig ta hinder 10 och hitta tunnelingång 11. Att ta kommandot -fram efter tunnel och ta 7, de vände gärna sig mot sina förare som låg efter och sprang förbi.

XL hundar- ta RC balans från tunneln hinder 13. Hinder 5 krävdes ett ut annars genade de in i tunneln.


Bana 2

 

Ändrinar i banan: hinder 3 existerar inte.

Svårigheter: 7-8-9 denna kombination testar hundarnas förståelse för framåt och runt då du som förare inte kan ligga jämsides eller före dem.

Detta var tydligast för de förare med small eller medium hundar då inte tränas så ofta för detta. 

Själv valde jag att ligga på vänster sida om balansen och lita på att han tar framåt och fortsätter sin rörelse för att jag springer framåt. Då linjen ligger så att han hamnar bakom 9 av sig själv plockar man bara upp hunden. Valde man ligga på andra sidan fick man problem med xl hundarna.

Det fungerade bättre för small och medium hundarna att ligga på högra sidan. För om de låg på vänstra sidan och tog hinder 8 så drogs de ändå åt föraren vilket att de tog hinder 9 åt fel håll.


Bana 3

 

Ändringar: Hinder 11 existerar inte. Tunneln är riktad mot hinder 17.

Svårigheter: 3-4-5 för XL efter hinder två behövde man styra upp med ett här eller svängkommando och sedan ut. Det kanske ser ut som en raklinje men blir inte det i irl. Swisch sprang raka vägen till tunneln (hinder 6) förbi alla hinder på första försöket. Så var den verkliga linjen.


Film: banorna kommer tyvärr inte i ordning på filmen

Av veronica - 17 november 2018 17:30

Vår första inomhus träning då vi hyrt hallen själva. Första tillfället vi testade pixem när vi var i rörelse på agility också. Jag kommer att återkomma med en blogg om pixem och utvärdera robotkameran senare. Då vi har hunnit testat den en längre tid.


Sekvensen kommer från gruppen fb agility courses, men som ni märker gjorde jag en annan bana av det hela. Detta pga av att jag glömde sätta upp skyltarna innan jag riggat igång pixem. När man väl satt igång systemet kan man inte bara haka ur mobilen och göra annat utan måste stänga av alla gps punkterna och börja om från början. Så då valde jag en egen väg på banan.

 

Swisch satte banan före Scoobie det enda felet han gjorde vid första tillfället var 90 grader hindret. Scoobie rev, och tog tunneln istället för att ta serpentinen.




Av veronica - 11 november 2018 18:40

En sekvens där jag tog med olika saker vi behövde träna på. 90 graders hindret vid start, bakombyte, japan och uthållighetsträning i slalomet. Swisch klarade de tighta svängarna bättre än Scoobie men runt utan stöd klarar han ännu inte.


Av veronica - 10 november 2018 16:26

Nu när inomhussäsongen verkligen är igång så tar balansbollsträningen vid. Det blir färre agilityträningspass och dessa byts ut mot fysträning och mentalaktivering.

Det vanligaste balansbollpasset jag kör är på 5 minuter och den kan man köra varannan dag om man vill.


10 stycken åt sidan (höger och vänster) jag utnyttja min handtarget på första för att ge belöningen vid sidan så jag får 2 för 1 godisbit.

10 stycken nedåt

10 stycken uppåt

10 diagonala benlyft (för Swisch betyder det lyfta benen till 2 sekunder beroende på hans balans för tillfället, för Scoobie 10 sekunder med benen lite mer utåt för ökad svårighet)

10 stycken 180 svängar på bollen åt varje sida, Swisch får göra dem med övningen ovanför då han tenderar dra in sina ben lite under kroppen och anstränga sin benböjarmuskler mer än han ska. Därför rättar jag alltid upp honom efter varje diagonal benlyft med en 180 graders sväng så han inte hamnar med benen för tight under sig.

ligg och stå 10 stycken

sitt och stå 10 stycken

Swisch får studsa till valfri position

Scoobie får göra några tigga på bollen som avslut


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards