Alla inlägg under februari 2020

Av veronica - 25 februari 2020 15:20

Doggie zen, omvänt lockande, öppna handen, your choice den här övningen har många namn och den har helt klart gjort sig förtjänt av det. Det är en av mina favoriter då den används till så många saker och jag tror att jag inte är ensam om att introducera den tidigt och använda den flitigt under det första året med valpen.

Den fungerar lika bra med leksak som med godis då tar du leksaken bakom ryggen istället för stängd hand.


Exempel på några användningsområden jag själv har haft den till:


Ta bort fixering av godis i handen/leksak/skålar

Motverkar stjäla mat

stå kvar

sitt kvar

ligg kvar

det du gör nu är rätt (handen är öppen)

det du gör nu är fel (handen stängs)

lägga till tid på en övning

tugga ej på apporten

som störnings träning

vid fotgående

mot hoppa upp på folk

kvalitetstesta övningar

lära in ordet -nej


Den är helt enkelt fantastiskt som ett av redskapen i lådan att ta fram vid behov.


Övningen startas upp med godisbitar. En godisbit i en öppen hand presenteras framför hunden. Hunden reagerar förstås med att vilja ta den. Då stängs handen. Handen hålls stängd tills hunden drar undan huvudet. Då öppnas handen igen. Om hunden låter bli att röra sitt huvud mot handen skyndar man att skyffla in godiset i munnen på hunden. Annars stängs den igen och vi väntar tills huvudet dras bort från handen igen. Det ska vara en klar skillnad mellan att vi rör handen till hundens mun och den rör inte sin mun mot handen. Den enda rörelse som ska ske här är öppna och stänga handen och skyffla in godisbiten när så ska ske. De två första godisbitarna brukar vara de svåraste för hunden att avstå men när den väl börjar förstå -att låter jag bli då öppnas handen och jag får godisbiten.


Arbeta flera pass och när ni presenterar den öppna handen med godisbiten i och den inte alls försöker ta den då är det dags att gå vidare med del 2 Doggie zen.


Av veronica - 24 februari 2020 08:47

Del 2 mot armbågsträningen.

Fortfarande är det bakbenen som kommer att få jobba mest under övningen men nu börjar armbågarna att få aktiveras lite mer. Viktiga förkunskaper innan du gör denna del är att hunden verkligen följer din front oavsett håll. Är den det minsta tveksam jobba på stadie 1 lite till.

Det är nu dags att ta bort bollens stöd, du kommer nu vara det stöd som gör att bollen inte rullar iväg framåt okontrollerat i denna del. Se till att gå sakta så inte bollen far iväg om du har en försiktig hund. Jobba ett antal gånger på detta stadium så att att hunden klarar av att svänga och byta håll när du gör det.


Av veronica - 23 februari 2020 19:04

På tisdag kväll hämtade vi upp Qvick i Borlänge. Jag tog ledigt från jobbet resten av veckan och nästa vecka är det sportlov. Idag har Qvick ställt sig vid dörren och skällt till när han vill gå ut. Om man verkligen ligger i själv med att hänga med så går det snabbt att få dem vara ”rumsrena”.


Qvick är följsam och det går bra att ha han utan koppel och med koppel. Han gillar däremot inte att bli instängd i bur eller att man stänger dörren till t ex badrummet när man vill ha bättre koll och han inte ska sticka iväg när man står och sminkar sig till exp. Så det finns en del att träna på men jag upplever det inte vara några Mount Everest. Han skriker som en gris när han inte får som han vill men ger upp efter ett tag.


Qvicks första dag


Koppelpromenad


Schemat har fått vara ändringsbart denna vecka. Det är svårt att veta vad man ska hinna med och lite handlar om vad man vill prioritera. Jag har suddat ut det jag inte hunnit med helt enkelt, så det var mer än jag hunnit med denna vecka från början.

Eftersom de är 3 nu har jag förändrat mitt system lite:

Rött-Swisch

Blå- Scoobie

Svart-Qvick

Grönt- för de över 1 år


Det vi hittills vi tränat på:

Lek (film)

Namnet (film)

Sele (film)

Sitt

Doggie zen (film)

På rygg

Åka bil

Gå i koppel (film)

Vara i bur (film)


Jag fixar filmerna efter hand och lägger ut. Just nu filmsas det mer än redigeras så att säga.

Av veronica - 16 februari 2020 19:59

Vecka 7

 

Denna vecka har fysträning och nosework varit fokus.

Den enda agilityträning som gjort var med Scoobie på en gräsplätt hemmavid. Då jag inte kan ha Swisch okopplad kan jag inte utnyttja att jag har mina hinder ståendes på altanen och det faktum att vi inte har snö ännu.

Scoobie fick träna på kom in -hoppa -och svänga emot mig.

 

Jag utnyttjade en lyktstople och PNU för att skicka ut honom och sedan ett av mina ”billiga” hopphinder”.

Jag tycker att det har blivit tydligare när jag använder min kropp med ett ”stopp” när han sugit på baksidan som signal att komma emot mig. Jag använder sväng, sväng för sakens skull men jag tror att för han, är den största skillnaden att när matte springer med hoppar jag enligt linjen och när matte stannar upp ska jag hoppa tillbaka. Nu ska vi lägga till lite fart och i bana på detta för att se om det går att användas. Jag har inte filmat något av träningen denna vecka förutom fysträningen och den ligger i ett eget inlägg för att kunna vara sökbar.

Av veronica - 15 februari 2020 08:44

Fysträning bakben

Just nu håller jag på att lära in en ny övning. Den är i dagsläget bakdels träning men ska utvecklas för fronten till att träna armbågsmusklerna. Armbågarna är det som är mest oskyddat på hunden och det enda som kan skydda förutom att undvika hala underlag är muskler kring området. Min favorit övning annars för det området är sidestep i olika former. 

Här är del 1:

Man behöver en rundboll som är "säkrad" tänk pall övning. Hunden ska jobba runt bollen och vilja stå i front med dig. På det här stadiet jobbar jag tills hunden är säker på vad den ska göra på bollen innan vi tar nästa steg.

Del 2

Av veronica - 11 februari 2020 19:08

Vecka 6

 

Denna vecka har fokus fått vara fysträning och nosework. Agility är en dyr sport under vinterhalvåret om man ska träna 2-3 ggr i veckan i träningshall. Just nu har jag fått dra åt svängremmen med varannan vecka ett tillfälle.

 

När valpen kommer måste jag ha den hos dagmatte minst 2-3 dagar i veckan. I början tänker jag ha den 5 dagar. Med en kostnad på 150 kr per dag skenar det iväg. Om jag vill ha råd att tävla överhuvudtaget måste jag spara in någonstans innan. Så det är en underdrift att säga att jag längtar till våren då agilityparken åker fram igen.

        På torsdag var vi och tränade nosework på Bålsta Hundcenter. Jag stod för fordonsöket och sugrörsbana på backen. Nina gjorde ett inomhussök och utomhussök. Det var två dofter eukalyptus och lagerblad som fanns på varje bana.

Vi har ju simmat på Håbo hundcenter förr så förväntningarna när vi svängde in hördes redan i bilen så att säga. Swisch hade jättesvårt att få rätt fokus på första söket som var husvagnen. Den står några meter från dörren in till simhallen. När jag gjorde påvisningen satt han 90 grader åt fel hål och stirrade på dörren…  Jag fick flytta oss lite närmare och då kunde jag få igång honom. Han hittade båda dofterna men lagerbladet som satt i dörrlisten var svårast.

Sugrörsbanan hittade han eukalyptus doften på en gång men lagerbladet lyckades han inte hitta och jag valde att bryta medan han jobbade sig runt på banan. Utomhussöket där jag inte visste om gömmorna hittade han eukalyptus doften som satt högt på en vattentunna. Jag valde att inte fortsätta sökandet efter den andra doften alls.

Inomhussöket som låg nedanför bassängen fick jag inte han alls fokuserad på att söka. Alla vägar gick så att säga mot trappan och simbassängen så jag bröt ganska snabbt.

Jag trodde att Scoobie skulle få svårt att söka något i denna miljö. Är det någon som är galnare än galnast i simning är det han. Men han kopplade på nosen vid husvagnen direkt och tog båda dofterna med jättefina markeringar. Sugrörsbanan plockade han båda dofterna på. Utomhusbanan fick han vittring på eukalyptus doften men klev upp på fel ställe och fortsatte inte högt upp att leta efter doften. Han fick istället upp vittringen på lagerbladet i skogen bredvid och hittade den och gjorde en jättefin markering. Jag visste ju inte var den var, då Swisch aldrig fick söka efter den. Inomhussöket gjorde han precis som Swisch klöste sig snabbast till trappan så jag gav upp snabbare än med Swisch.


Träna vidare på: Swisch låga gömmor, sugrör och i backen i skogen. Scoobie höga gömmor där han måste resa sig på båda tassarna för att markera.

Störning miljö- vid tillfälle gör en gömma i simhallen efter simningen först. Då förväntningar på simning redan har in befriats. Sedan före och belöning får vara att få hoppa i simbassängen. På sommaren hundbadet göra gömmor som de ska hitta sedan hoppa i badet.

 

Hoppklass 3

På söndag hade vi års premiär på tävling i agility med Scoobie. Det blev tre disk.

Den första pga. av att jag överskattade hans tunnelsug. Scoobie har ju blivit en följsam kille. Det hade varit bättre att jag inte dragit iväg så snabbt utan hamnat jämsides eller bakom så jag skjutit på och sedan bakom ryggen dragit dit jag skulle.

Agility 3 a

Gick allt kanon tills han snurrar åt fel håll och tar hindret igen, WHY? Vi klarade alla de svåraste sakerna..


Agility 3 b

Diskade vi oss på att han sökte sig på fel sida och hamnade före mig och hamnade runt hindret. Han rev ett hinder. Jag kan inte se att jag var otydlig med min kropp om var han borde ha sökt sig.


Jag var nöjd med:

han rev inga hinder på två av banorna

han tog alla kf hinder

han följsamhet

mina vägval


Tänka på: skicken från tunnlarna jag kan inte gena framför honom längre


Träna mer på snabba dubbel blindbyten.

Av veronica - 2 februari 2020 19:14

  Vecka 5

Denna vecka har varit fullspäckad av andra aktiviteter än hundarna så det har synts i träningsschemat. Noseworken har fått stå tillbaka denna vecka men jag planerar att få in 2 tillfällen nästa vecka.

Onsdag

Scoobie har haft sin första banträning för Malin på ett halvår. 

Slalomingången och ett hopphinder som ska tas från baksidan när hunden måste korsa ens linje och komma tillbaka. Det är något vi har stött på tävling 2 ggr och haft svårigheter med. På banan försökte jag lösa det med min fart men då drogs han med och tog inte hindret före istället. Vi lyckades inte lösa det på banträningen.

Så nu ska vi träna våra kom med sväng emot igen. Jag tänker att ett stopp från mig ska kunna skvallra om vilket håll matte kommer att ta. Annars kommer man fortsätta när han ska flyta på linjen. 

Torsdagen körde vi träningsekvens på det som Swisch hade svårt med förra veckan på sin träningsbana med Malin.

Kom efter sväng, slalomingång. Hittade en annan svår slalomingång för de bägge som jag var tvungen att baklängeskedja för att de ska lyckas sätta.

När tiden räckte till tränade vi Scoobies kom med sväng emot linjen också.

På lördagen var vi i Borlänge och kollade på valpar och nu är Qvick vald. Det är inte långt kvar nu tills han är här.

 


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards