Alla inlägg under januari 2022

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verktyg där hunden ska komma hem nöjd” för att den fått röra sig, så tänk istället att ni går träningspromenader. 

Skillnaden är att det inte är hur lång sträcka ni har gått utan vad som skett under promenaden som räknas. Om ni vanligtvis går ut 1 h så kan ni istället gå en “40 min” sträcka och lägga till 20 minuter på olika aktiviteter på denna sträcka. 

Det man tränar på blir man bra på. Att träna i den miljön som man behöver de olika delarna ser till att det fungerar när man väl behöver det. På köpet får man en hund som har bättre fokus på matte, är van att lyssna på olika kommandon och utföra olika arbeten i den miljön. Med andra ord när väl en störning dyker upp är det större chans att lyckas då man haft mängträning i den miljön innan. Går man olika rundor och gör samma träning generaliserar man träningen och får ännu ett bättre resultat. Jag ser mina skogspromenader som en lydnadsplan där jag tränar varje dag. Visa moment tränar man varje dag som inkallningar andra växlas det mellan. 

För att kunna träna ska man antingen ha hunden lös eller låta den gå i långlina. Linan ska minst vara 30 meter för att få till inkallningsövningarna. En 10-15 meters lina är ingen sträcka att få springa fritt på och bli inkallad ifrån. Jag köper två 15 m linor och låter en skomakare sy ihop dem med extra starka sömmar. 

Då jag har flera hundar brukar jag utnyttja detta till fullo med att ha de som störning för varandra när de börjar klara av det. 

Detta är exempel på vad jag tränar under mina träningspromenader: 

  • Olika inkallnings övningar som vanlig jaktinkallning, stonegame med inkallning, pendeln, kaka i hörnet, ta den, runt trädet inkallning osv. 

  • Olika balans och styrkeövningar med hjälp av stenar, stubbar och stockar. 

  • Nosaktiviter- som trädgömma, godisletande, uppletande, nosework gömmor 

  • Självkontrolls övningar - med att sitta kvar när andra får jobba eller när andra skickas iväg förbi en sittandes, stonegame med matte som springer ifrån, vänta på sin tur osv 

  • Stanna kommando, ligg på avstånd eller sitt 

  • vändkommando 

  • Ordleken- en lyssna lek där jag testar att de kan erbjuda rätt beteende  

  • Generalisera trick som de precis lärt sig  

  • Backa, upp, snurra, runt, fot osv 

  • EV Koppelträning på slutet av mina promenader då de är som mest trötta och kan gå fint utan att jag behöver stanna och backa 

För att hitta olika övningar som du kan ha på dina träningspromenader. 

Följ mig på instagram, Facebook och youtube 

Av veronica - 11 januari 2022 17:02

Skvallerträning kan användas i förebyggande syfte eller när ett problem har uppstått. 

Jag använder mig alltid av skvallerträning med mina valpar. Jag behandlar alla synintryck på promenaderna som potentiella problemområden de första 6 månaderna. Detta skapar bra möten och minnen för alla typer av möten när de är små och förebygger problem senare. 

 

Det första skeendet i skvallerträning är betingning. När man jobbar förebyggande skapar man en god känsla för triggern.När man jobbar med ett problemområde jobbar man med att ändra känslan som hunden redan har för triggern. 

 

Tänk dig att du ogillar en person riktig mycket. Personen väcker ett slags obehag varje gång du ser den. Tänk dig nu att varje gång du ser denna person får du en tusenlapp i handen. Ganska snart skulle du gå ifrån -åh nej känsla, till var är hen så jag kan få en tusenlapp. Din känsla för mötet har ändrats. Det är detta som är den största styrkan hos skvallerträning när man t ex jobbar med olika rädslor.  

 

Du kan aldrig genom korrigeringar eller genom att säga till, ändra en hunds känsla, snarare bygga på hundens obehagskänslor för triggern ytterligare. 

 

Det andra stadiet i skvallerträningen är när hundens känsla för triggern har börjat ändrats och förväntningar på godis ska komma är stort. Det är där hundens intresse av triggern börjar vändas istället mot dig. En tidigare hund som varit helt blockerad och inte kunnat slita bort blicken på triggern kan här när belöningssignalen dröjer lite vända sig mot dig med ett -hööru mitt godis. Det är detta som skapaskvallerträning. Hunden skvallrar om vad den ser... 

Det kräver många godisbitar innan man byggt upp denna typ av förväntningar när man jobbar med ett problemområde. Det går snabbare när man jobbar förbyggande då man inte behöver ändra någon känsla först. 

 

Användbart till t ex 

hundmöten 

Antijaktträning 

Ljud som hunden går igång på 

Höga obehagliga ljud eller skrammel  

Hundar som vallar bilar eller andra rörliga saker 

 

Att tänka på för att lyckas med skvallerträning: 

  1. Du behöver ha en belöningsignal eller klicker. 

  1. När du jobbar med ett problemområde behöver du extra gott godis som du bara använder till detta (Det gör att det går mycket snabbare med inlärningen.) 

  1. Om du har en reaktiv hund måste du ha rätt avstånd. Om hunden inte tar godiset är du för nära och hunden är blockerad och ingen inlärning kan ske. Du måste ha längre avstånd. 

  1. Din hand får inte röra sig till godisfickan förrän du sagt din belöningssignal eller klickat. Annars är det din hand som skvallrar om att något jobbigt kommer och vad vi kallar poisofood kan uppstå.Du är på väg att betinga att något jobbigt kommer varje gång din hand går ner i godisfickan. 

 

Så här går det gå till: 

Hunden ser/hör “triggern” du säger belöningssignalen eller klickar. Din hand går ner i godisfickan och tar upp en godis som du ger. Du fortsätter att ge belöningssignalen för varje gång hunden tittar eller hör triggern. Med andra ord du belönar många ggr för samma trigger i början.  

När hunden har en stor belöningsförväntan vid presenterad trigger kan man vänta.Låt hunden se triggern vänta en sekund, om hunden då sneglar/vänder på huvudet ge belöningssignalen. Om inte ge belöningssignal som vanligt.  Ni inte riktigt där ännu för skvallerdelen och får fortsätta en stund till.  

 

Är skvallerträning för alla hundar?

Ja, för en del gör det hela skillnadenför andra är det bara ett av många verktyg som behövs för att få sina promenader att fungera.  

För min Sheltietik var det det enda verktyget som behövdes för att hon skulle kunna gå trottoaren tyst bredvid mig. För Scoobie var det verktyget vi använde för att han inte skulle gå igång på bilar när han var ung. För Swisch var det verktyget som fick han att bli kontaktbar så vi kunde använda andra verktyg i vår träning i hundmöten och antijaktträning. För Qvick var det verktyget som gjorde att vi kunde gå på trottoaren fast det kom barn flaxandes med sina armar.  

Lycka till med träningen! 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards