Direktlänk till inlägg 15 mars 2022

Använda långlina som träningsverktyg

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina? 

Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ger hunden en berikad vardag där den kan röra sig någorlunda fritt men där den inte kan utföra visa av dessa beteenden som vi inte vill att de ska ha på sin repertoar. Långlinan ger ett skydd för att hunden inte kan utföra dessa beteenden men ger oss också möjligheten att träna i de situationer som vi behöver de färdigheterna. 

 

När bör du använda långlina? 

Jag brukar ha som regel en gång är ingen gång två ggr är en vana. Vilket betyder att om hunden visar upp ett sådant beteende där den inte kommer på inkallning, sticker på synintryck eller andra stimuli kommer långlinan på vid först tillfället. Den kommer sedan att vara på tills jag anser att hunden visar upp på träningen och i vardagssituationer som vi varit i att den behärskar att få vara lös igen. Jag har hellre långlinan på för länge än tar bort den för snabbt. I vissa situationer kanske den alltid kommer att vara på. 

 

Hur använder jag långlinan? 

Beroende på vad du ska träna kommer dess längd att spela roll. I vardagen tex med inkallningsövningar och jaktproblematik vill jag ha en riktig långlina. Det får jag genom att lämna in två linor på 15 m vardera till skomakaren. Den syr ihop linorna med extra stark söm och man kan förstärka sömmen ytterligare med att sy ett starkt tyg som skydd för extra hållbarhet. Linan som jag använder mig av finns på biltema. 

Ska jag använda den i vallningsträningen använder jag mig av en kortare långlina. Där är det inte längden som är avgörande då den mesta träningen sker nära mig innan man låter linan löpa ut en bit för att sedan släpa den helt. 

För att kunna manövrera långlinan på ett bra sätt utan att bränna händerna bär jag alltid handskar. De köper jag på olika hästaffärer. De är helt enkelt hållbarare och det tjänar man på i längden. Fingervantar är alltid att föredra då det ger bättre finmotorik och det finns tunna och tjockare att köpa in för varje årstid. På vintern ser jag till att köpa lite mer vattentåliga vantar eller att de är i sådant material så att de behåller värmen även då de blir blöta. 

Då jag är högerhänt låter jag alltid linan löpa genom högerhanden och stoppar den först med att nypa ihop högerhanden och sedan ta “stoppet” med vänster hand. Vid bra sikt låter jag linan löpa på men vid kurvor eller när sikten plötsligt är begränsad kallar jag in eller stannar jag hunden och drar in överskottet av linan med vänster hand och låter linan löpa tillbaka i höger handen medan jag går emot hunden. Om problematiken är andra hundar är jag jättenoga med att aldrig låta hunden vara ute med full lina när vi närmar oss kurvor. Den enorma hävarmen som blir med en hund som gör utfall i 30 m långlina är inte så rolig att hantera. Dessutom den tid det tar att ta sig till hunden för att få den till sidan. Det är inte heller alltid att den du möter på något sätt saktar ner eller stannar upp med sin hund. Vilket ger fullt på slag för både hund och dig. 

 

Om du går med många hundar är du tvungen att se till att linan inte skadar de andra hundarna. Detta gör du genom att växla mellan att låta linan släpa efter backen eller hållas sträckt. När hunden i linan är inom 15 m radie brukar jag låta linan släpas efter backen eller när den står och doftar på något. Är den i rörelse och ökar avståndet mellan er föredrar jag att hålla den sträckt. På så sätt kan hundarna passera linan antingen genom att den ligger ner på backen eller passerar de den med linan över sina huvuden. Har jag någon av hundarna bakom mig ser jag till att linan är antingen sträckt eller ligger på backen tills de har passerat. Jag ändrar bara linan “status” när de är framför linan eller när jag har fullständig koll på att de inte är på väg att accelerera förbi. På så sätt hamnar jag aldrig i den situationen att linan sträcks precis när de kommer springande eller att linan börjar sloka och förvandlas till en snubbeltråd för dem. 

 

Offroad med långlina kräver lite tålamod och du måste följa hundens vägval ganska mycket. Du måste låta linan löpa efter backen och ta upp den på lite strategiska ställen för att den inte ska fastna. Chansen är ganska stor att du ligger utslagen i soffan en stund efteråt, då den som jobbat mest i skogen är du. 

 

För att linan ska hålla länge ska du reda ut eventuella knutar på linan på en gång. Där knutar bildas där kommer linan slitas extra mycket och brista vid belastning efter några månader. Jag brukar byta lina varje år men jag har under pandemin haft samma lina i över två år utan några problem. Den såg dock väldigt sliten ut på slutet och den trasslar sig mer när den är blöt och man får reda ut den oftare än vanligt när man ska använda den. 

 

Vad kan jag träna med långlina? 

Förutom att ha säkra promenader där du inte behöver oroa dig för att din hund kan sticka någonstans är långlinan ett jättebra träningsverktyg. 

Träna olika sorters inkallnings övningar med stegrande svårighetsgrad, om hunden väljer bort dig tar det stopp i linan och den har inte fått någon sorts belöning.  

Särskilt inkallning med olika störningsträningar passar bra att göra med långlinan. 

Antijakt träning av alla de slag. 

Träna in ditt bryt kommando. 

Skvallerträna på avstånd. 

Ett stannande på avstånd. 

Ett sättande på avstånd. 

Ett läggande på avstånd. 

En c-kurva vid hundmöten.  

Lära sig att gå in på sidan på avstånd. 

Vänd kommando 

Vallningsgrunder i 25:an då det hjälper hunden att göra rätt. 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Av veronica - 11 januari 2022 17:02

Skvallerträning kan användas i förebyggande syfte eller när ett problem har uppstått.  Jag använder mig alltid av skvallerträning med mina valpar. Jag behandlar alla synintryck på promenaderna som potentiella problemområden de första 6 månaderna....

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards