Alla inlägg den 31 mars 2022

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på efter mötet gör att om ni nu får ett möte kort efter det andra mötet kommer hunden att vara över tröskelnivån redan innan mötet skett och det blir ett utfall vid första synintrycket.  

 

Om man har en hund med denna problematik kan det beteendet som jag tränat in på Swisch vara till hjälp. (Däremot ska man vara försiktig med de hundar som har stort kontrollbehov. De tappar kontrollen när de letar efter godis på backen och kan därför göra utfall när de tar upp huvudet och känner att hunden närmat sig.)  

Swisch har inga rädslor utan en kombination av både frustration och vaktbeteende som slår över i utfall. Svårast för oss har varit när hunden precis passerat och är på väg bort, då slår frustrationen till som mest. 

 

Att få leta och nosa på backen är både lugnande och en lugnande signal. Så det lugnar både hunden som får godiset på backen och den andra hunden som ser att den nosar runt på backen. Hundar som går förbi och stannar och skäller eller stirrar är en jättetrigger för hundar som har problem med hundmöten, så kan man minska den chansen är det en fördel för sin egen träning. 

 

För mig var det verktyget som var sista pusselbiten för att få fungerande hundmöten. 

Skvallerträningen skapade förutsättningar för att jag skulle kunna gå vidare med denna typ av träning. 

 

Så här tränade jag in leta beteendet. 

  1. Jag kastar godis på golvet inomhus samtidigt som jag sa leta. 

Detta ger hunden erfarenhet att godiset kommer att komma på backen. 

  1. Jag gick ut och gjorde samma sak fast nu på en gräsmatta. 

Hunden fick nu erfarenheten att leta efter godiset fast det inte syntes. 

  1. Detta gjorde jag under flera tillfällen på olika platser utan någon störning. 

  1. Nu sa jag leta men kastade inte godiset på gräsmattan förrän hunden börja sänka blicken eller huvudet en aning. Jag chapade in ett titta på backen när jag sa leta. 

 

Viktigt att tänka på:  

 

När jag börjar använda detta i hundmötes situationer är jag noga att ha tillräckligt avstånd till mötet. Om hunden tar godiset på backen utan några tveksamheter vet jag att jag har rätt avstånd. Hellre längre avstånd än att chansa.  

 

Leta beteendets fördelar: 

  • Sänker hundens aktivitetsnivå vilket minskar risken för utfall 

  • Hunden måste bryta sin blick från mötet (slipper reta upp sig mer än nödvändigt om den andre hunden möter dess blick t ex 

  • Lugnar den mötande hunden (skapar bättre förutsättningar för att den andra hunden inte ska börja skälla) 

  • Genom att kasta godisbitarna på sidan om hunden kan jag styra bort blicken från mötet ännu mera och få till brytning av stirrandet på flera sekunder 

  • Genom att kasta godisbiten tillräckligt långt bort kan jag få hunden att resa sig upp efter godisbiten och leta, då kan jag fånga in hunden vid min sida med ett fotbeteende och gå därifrån (för hundar som fastnar i sitt liggande och vägrar att gå vid hundmöten) 

  • Då aktivitetsnivån minskar är den mer kontaktbar för handtarget eller andra verktyg vid hundmöten 

  • Väl intränat fungerar den som en brytsignal för utfall (jag har flera ggr vid nära hundmöten i hundhallar vid dörren eller när andra hundar stannat upp och stirrat och jag fått ett utfall bara sagt leta och han kommer helt av sig med att gå ner med blicken i backen för att leta godisbiten. Jag kan därifrån styra honom med var jag kastar godiset och gå ifrån. 

 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards