Direktlänk till inlägg 30 december 2020

Utvärdering 2020 och målen för 2021

Av veronica - 30 december 2020 12:39

Vi kan väl säga att några av målen inte nåddes alls. Några agilitytävlingar blev det inte i alls i år. Istället för att plocka ett championat med Scoobie blev det agilitypension för honom i år. Swisch hann jag ta doftprov och tävla ett tillfälle i nosework där vi plockade vårt första diplom. Scoobie hann jag göra ett doftprov med innan allt åter stängdes ner.

Qvick är på grundträning och väl den som fått mest ut av detta corona år.

Det enda som gått som det var planerat är att agilityplanen är färdigsådd och redo för nästa år. En ny hinderpark är gott som inköpt och står och väntar på att våren ska anlända. Det enda som behöver kompletteras är två tunnlar och tunnelhållare till dessa.



Mål för 2021. Jag har som vanligt gjort en ”måltavla” att sätta på kylskåpet det är bilder som symboliserar de mål jag har tänkt ut till kommande år.

 

Agilityplan

Göra klar agilityplanen det kommande året. På våren ska jag åter så gräs igen så det blir en riktig tjock och slitstark gräsmatta. Fröna står i förrådet och väntar redan. Strö ut fingrus över planen för att få till ett bättre underlag. Det är åkermark med inslag av lera som underlag och om det regnar blir agilityplanen alldeles för lerig att köra på. Den ska dessutom jämnas till då det finns lite gropar i planen idag. Stängsel runt hela planen och fyra stolpar som belysning ska kunna sättas upp på. En container ska köpas in där vinterförvaringen av agilityhindren är tänkta att ske. Hinderparken ska kompletteras med tunnlar och sandsäckar.


Vallning

Jag tror att första halvåret kommer vara tävlingsfritt så jag har tänkt att satsa på att komma igång med vallningen med Qvick och kunna fortsätta med Scoobie. Jag tänker privatträning 1 tillfälle i månaden. Det känns som coronasäkert alternativ idag.

 

Agility

För Swisch fortsätter jag att köra banträning för Malin men jag kommer att köra för klass 3. Då är jag tvungen att träna för de färdigheterna som inte sitter ännu och vi får båda utvecklas mer tillsammans. Jag kan tänka mig ett agilityläger med Swisch till sommaren då smittan nog gått ner då.

Qvick kommer inte att gå några agilitykurser första halvan av året utan bara tränas i grunder på hemmaplan men till höst tänkte jag att han ska få börja banträning klass 1 med Malin. Jag har inga förhoppningar att vi ska kunna tävla alls detta år.

 

Nosework

Jag hoppas få till någon nosework tävling i sommar för Swisch och Scoobie om de öppnar upp för tävlingar igen. Men det är svårt att komma med så det finns verkligen inga garantier. Annars kommer det bli träning på hemmaplan och kanske få till en träningsgrupp till sommaren om smittan går ner igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards