Alla inlägg under oktober 2018

Av veronica - 31 oktober 2018 16:35

Två korta sekvenser för att träna på det som failat under tävling eller banträningen med Swisch. Scoobie har fått vara med och gjort sekvenserna men inte med så många repetitioner.


Först det där 90 graders hindret, här tillsammans med ett slalompass. För att få honom att tänka till så kör jag på båda sidorna om hindret under samma pass. Och han försökte upprepa samma beteende även om jag bara tog med de lyckade passen i filmen... Därför är det viktigt att byta riktning då han slutar att tänka efter första repetitionen utan bara upprepar.


Sekvens två var från Väsby tävlingen där han hoppade balansen så jag ville kolla hur det ser ut på klubben med långt avstånd från tunneln och in i en ny tunnel men han låg på 80% träffar så det var inget som skilde sig från våra normala pass. Ska bli intressant nu när vi kör igång inomhusträningen om det är skillnad på balansen just på Väsby eller om det bara var omständigheterna som gjorde det.




Av veronica - 29 oktober 2018 19:43

Har fixat till träningsgrupper. En i Stockholm hundsporthall där vi tränar banor och en annan där vi är i kungsängenshundsporthall och tränar korta sekvenser med olika teman. Det var första tillfället vi träffades i bangruppen och hälften var borta av olika andledningar. Själv var jag tvärförkyld och fräste och hostade mellan repetitionerna. Jag skulle ha gjort min sista tävling i helgen men kände efter att tränat att förkylningen blev värre och att min prestation inte skulle vara på topp för 4 lopp. Så jag avstod, det var på sätt och viss ingen uppoffring när man är så seg och snorig och hostig som jag var i helgen.


Första banan vi körde gick ganska bra men andra banan var väldigt svår med en snabb hund. Den där svängen efter tunneln när en tunnel är framför som man tagit innan 3 ggr innan...OBOY, den fick vi dela upp..

Vi använde oss av muren nu när tillfälle gavs och ingen av hundarna hade några konstigheter med just den. Swisch var jätteduktig på slalomen. Jag lade ett blindbyte med uthållighetstest och han gick inte ur en endaste gång. Testade ett bakombyte med sväng som han också fixade.


Av veronica - 24 oktober 2018 06:55

I lördags var vi i Stockholms hundsportcenter och tävlade. Banorna var klassiska 1 banor vilket man inte varit bortskämd att tävla på i sommar. Första loppet som vi inte har på film nollade vi på och kom på 3:e plats. Vi tog vår andra pinne i hoppklass. Andra loppet diskade vi oss, han gick ur slalomen på näst sista pinnen och sedan flöt inte loppet på lika fint längre. Han missade kf på balansen, lyssnade inte på fram kommandot utan svängde av när han kom längre bort från mig osv.

Men inga rivningar på några av loppen. Inga speciella läxor mer än fortsätta att traggla slalom uthållighet och det har vi redan på listan.



Tävlingsstatistik:

slalomingångar: 40/46= % 87 ökat

slalom uthållighet: 38/46=83% minskat

Balans: 17/22= 77% minskat

Gungan: 9/13= 75% ökat

A-hinder: 18/18=100%


Rivningar:5/12 42 % ökat

Av veronica - 22 oktober 2018 22:43

I onsdags var det banträning för Malin igen. Vi körde på 55 cm och en hel del rivningar blir det på den höjden. Det var två sekvenser som vi har skrivit upp i läxa från de två banorna. Först var det starten med ett 90 graders hinder som numer 2. Så nu när vi bygger små sekvenser lägger jag in den starten det krävs bara 1 hinder till egentligen. Sedan var det att svänga bort ifrån mig, alltså ut kommandot som måste tränas speciellt med en tunnel som suger. Vet inte hur många kombinationer han lyckades hitta på där utan att ta alla hinder innan tunneln. Har tagit med några av dem på filmen...

Men slalomingångar och uthållighet satt hela tiden!!!

Av veronica - 19 oktober 2018 15:55

Har ökat slalompassen med två pass i veckan med mottot det vi tränar på blir vi bra på :P.

Ett pass har ingångar i fokus och det andra har uthållighet i fokus. På ingångarna brukar jag ta ett 8 eller 4 slalom så kan vi jobba med många repetioner utan att slita på armbågarna så mycket. Medan hela slalomet används vid passet uthållighet men det blir färre repetitioner. Jag tycker att jag redan kan se resultat på träningen då han inte gjorde några misstag på Malin träningen på slalomet alls. Jag testade både ingångar och lämna sidledes och han slutförde slalomet alla gånger.




Av veronica - 14 oktober 2018 21:53

Förra veckan tog jag fram en sekvens som Swischen hade jättesvårt för på Malinträningen.

Det gick inte lättare nu ska sägas. Han sög in i tunnel och jag bröt ner den i små delar denna gång, så han inte skulle fastna på BC vis med att upprepa sig. Det blev det ett antal ggr ändå. Jag tog med de olika delarna jag bröt ner på filmen. Orginalfilmen var över 7 minuter lång.

Jag satsar på blindbytes (BB) träning för fullt nu med intutionen det man tränar på blir man till slut bra på.

Notera mitt avslut- come to mama...



Av veronica - 13 oktober 2018 15:08

Jag har inte bloggat på länge. Sista tävlingen var katastrofal då det som inte fick hända hände. Jag åkte hem ledsen, arg och besviken på mig själv. Vilket var extra jobbigt då flera klubbkamrater gjorde så fina lopp så jag tvingade mig själv att glädjas först med dem, innan jag lät mig själv hamna i de mörka dystra tankarna. Vi har gjort så många tävlingar ihop och vi sänkte garden på slutet känner jag. Min mottagare stod och filmade loppet när fokuset egentligen skulle ha varit riktad mot att ta emot min hund. Så han stod med mobilkameran i handen när min hundpasserade sista hindret och fortsatte mot en annan hanhund snett bakom om honom och gick till attack. På filmen kan man höra hundskall om det var den som skällde till där eller inte är svårt att avgöra. Inget blodvite dock men vilka men den andre hunden fick, vet vi ju inget om.

Jag låg flera nätter och grämde mig över detta och om utloppet hade varit annorlunda om vi gjort annorlunda? Ska jag sluta tävla med denna hund, ska vi välja en annan sport där han är ensam eller kan vara kopplad på banan? Kan jag lita på att det räcker med att ha en mottagare…

Självförtroende fick sig ett törn på flera nivåer.


Swischen har fått ett annat beteende på slutet av banan numera och det är att leta efter sin leksak. Detta upplevde jag positivt i början då han inte alls ville kampa när vi kommit i mål när vi startade att tävla. Men kontentan av detta är att han drar mot målfållan mer än som förut att söka upp mig. Så nu blir det godbye belöningsplacering alla belöningar serveras från mamma med en belöningssignal som jag kan använda mig av på tävling som ska få honom att komma tillbaka till mig är tanken.


Dessutom hoppade han med sin konstiga teknik igen på sitt första lopp. Det var först när någon kommenterade att domaren hade maxat hopphöjden jag insåg att det är nog där vi har orsaken bakom problemet. Jag tränar alltid på 50 cm. Man vill ju vara så skonsam som möjligt för hunden men det gör också att han inte har någon erfarenhet att hoppa på 55 med handling och rörelse. På hoppteknik brukar vi ha högre med avtrampsövningarna men det är ändå inte samma sak.


Denna händelse har medfört att jag inte tränat lika mycket agility som vanligt. Dessutom är hösten över oss och jag hatar hösten. Mörkret gör mig trött och väcker innesittaren och min inre soffliggare till liv.


Så för att väcka någon sorts lust till att träna har jag skrivit planer på vad som behöver tränas på under vintern. Dessutom köpt en present till mig som förhoppningsvis ska underlätta dokumentationen av träningen. Mer om detta när den kommer.


Detta är vad vi ska lägga fokus på under vintern:

 

avslutat bana

söka sig till matte


muntliga kommandon- fram, sväng, li,la och runt

jag vill att de ska vara självständiga utan att han har några kropprörelse från mig att gå på så jag tränar dem stilla stående bakom honom till att börja med


slalom-självständiga ingångar från tunnelöppningar, uthållighet då jag kan göra vad jag vill framför och bakom slalomen


RC-träning

Med tunnel vid uppfarten, med muntliga kommandon som styrning, tighta svängar


Hoppträning på 55 cm


Blindbyten och bakombyten

 

Tighta svängar vid tunnlar

90 graders svängar ur tunnlar med fart


Tävlingsstatistik:

slalomingångar: 36/44= 82% ökat

slalom uthållighet: 37/44=84% minskat

Balans: 17/21= 81% minskat

Gungan: 8/12= 65% ökat

A-hinder: 18/18=100%


Rivningar:3/10 30 % minskat


lopp 1


lopp 2

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards