Alla inlägg under januari 2020

Av veronica - 26 januari 2020 17:16

  Vecka 4

Det har varit några omkastningar i schemat när det gäller när men allt som funnits på schemat har gjorts.

Det kanske ses som ambitiöst av någon att skriva schema varje vecka men det hjälper mig verkligen inte bara med hundarnas träning utan att strukturera upp min tid i vardagen. På söndag sitter jag med min kalender för jobb, fritid, matschema och strukturerar upp hela veckan. Så när jag kommer hem finns råvaror i kylskåpet till det som står på schemat, det är anpassat till den tid jag har till förfogande utifall jag ska iväg. Det spar helt enkelt mitt arbetsminne och skapar mindre stress i min vardag. Det är en av anledningarna till att jag tycks hinna med ”allt”.


Jag har skapat en träningsgrupp i nosework på klubben som just nu är varannan torsdag udda veckor under vintern då agilityträningen mer eller mindre ligger i träta på klubben. Tanken är att varje ekipage ansvarar över två banbyggen. På det sättet kan det bli flera olika banor och man får chans att träna på nya dolda gömmor. Nästa gång kommer vi träffas på Håbo hundcenter, vi får se om det blir fler än Nina och jag denna gång.

Jag ligger i kvalet om jag ska dra igång agilityträning på den torsdagen som är kvar eller om jag ska träna själv en timme istället.


Filmade aktiviteter under veckan:

Banträning med Swisch på onsdagen


Det som fungerade:

Alla hans RC träffar på balans och A-hinder, runt kommandon, han rev inte så mycket hinder ( 50 cm)

Tyskar fungerade, blindbyten framför fungerade bra, framförbyten fungerade utan rivningar


Att träna vidare på:

Lyssna på svängkommandon- jag kommer att plocka bort ”hinderträningen” och lägga in titta åt rätt håll istället för att förstärka de muntliga kommandot.

Gungans stopp

Kom -kommandot betydelse ta hinder

Slalomingång från tunnel vid långt avstånd och hinder passseras


Nosework 

 

Fordonsök



Mitt under söket kommer en tant med hund och stannar och tittar det klarar inte Swisch av utan vi får bryta och börja om söket. Del blåser ganska mycket så doften tas med mot husväggen. Det ser man på båda hundrnas sökmönster. 


Jag börjar kunna vänta ut Scoobies markeringar utan att vara rädd att han ger upp och går vidare. Vi jobbar bara med en gömma för att få tydligare markeringar.


Utomhussök

Swisch kommer inte på hur han ska ta sig fram till doftkällan men han ger inte upp.

Samma gäller Scoobie ,har spolat snabbt till när han löser det.


Lättare utomhussök


Av veronica - 19 januari 2020 17:55

Nosework

Träningsschema för vecka 3

 

Jag tränar 3 ggr per vecka nu och jag tycker verkligen att vi har kommit igång. Swisch jobbar bra med nosen och söker mestadels effektivt. Från början sprang han förbi de 3 första kopparna konstant innan näsan sattes på. Därför hade jag alltid en gömma i början av de 3 kopparna. Nu har han nosen på från början. Vi har fått till fina markeringar också och jag kör ofta på dolda gömmor när någon annan gömmer. Idag var vi på inofficiell tävling i ”nosework summit” i Kungsängen. Upplägget var 4 områden där det fanns 8 eller fler gömmor. Områdena var typ 25 kvadrat till 50 kvadrat stora. Man hade 6 minuter på varje bana att hitta så många gömmor som möjligt. Gömmorna var olika poängsatta beroende på svårighet. Jag var väldigt nöjd med Swisch insats då han jobbade fullt ut i de 6 minuterna på alla banorna. Sista banan märktes det att han var trött, markeringarna blev lite mer luddiga och vi fick en fel markering när jag läste hans återgång till en markering. Vi hamnade på en tredje plats i den grupp vi körde med.


Vad vi nu ska jobba vidare med:

  • mindre doftbild genom att låta det ligga längre eller i slutna burkar eller lådor.
  • Lägre gömmor ute, då han ofta hade nosen för högt upp och missade ett antal gömmor på det sättet. (Gäller utomhus pga. förväntningar pga. erfarenhet från vår träning).
  • Gömmor ute i skogen och mark vid stockar där det inte lönar sig att klättra upp på stocken. Han har svårt att leta nedanför utan vill upp och balansera- jag vill att han ska jobba nedifrån och upp inte tvärtom.

För Scoobies del är planen bara att jobba med hans självförtroende och få till hans markeringar

Genom:

  • enbart en gömma och bollbelöning.
  • Lättare banor där svårigheten är inte gömman utan att markera den ordentligt.

Har massor av filmer på youtube på vår träning så jag orkar inte ens välja ut någon och lägga upp här.

hundgalen snell

Av veronica - 6 januari 2020 18:41

Ibland känner jag att det finns en viss överförfrågan på studier och forskning när vi till viss del har förmågan att dra rimliga slutsatser av det vi redan vet och sett runt omkring oss. Det så kallade sunda förnuftet som ständigt ifrågasätts till den milda grad att allt som inte finns på studier inte kan vara sant. Jag har alltid låtit mina valpar följa med på promenader utan att räkna minuter eller sträckor. Det enda kriteriet jag följt är att det sker i deras takt. Det är något vi alltid har gjort i vår familj då jag vuxit upp med hundar. Min mamma påpekade ganska klokt att valpar ute i det vilda får både leka och hänga med vuxna. Det är knappast så att de väntar tills skelettet är färdigväxt.

När jag gick hundpsykologutbildningen och satt på en föreläsning med veterinären Mats Lindberg, tog han upp att valpar som får röra sig naturligt får färre HD. Studier som visade att hundar som hade HD föräldrar låg 30 % bättre till bara de rört sig , än de hundar som stått i hundgård och inte hade HD föräldrar.


Vilket som, nu finns det studier där man tränat valpar medvetet på gåband som visar upp positiva effekter.

Jag förespråkar inte att sätta valpar på gåband men låt dem få följa med på promenader.


Länk till artikeln som diskuterar studierna.

 


Kortsammanfattning:

Det viktigaste är att hålla valpar i ideal vikt. Övervikt är skadligt för lederna. Höga hopp eller tvära svängar ska undvikas. Däremot att få röra sig tex i skog och mark ska uppmuntras det bygger upp valpens muskler och leder. När man har flera hundar se då till att valpen inte blir översprungen av en av de äldre. Det kan skapa skador för livet. Med andra ord vi som har flera hundar få ha dem kopplade i omgångar om det tenderar att gå lite för vilt till.


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards