Alla inlägg under december 2019

Av veronica - 28 december 2019 12:54

2020 års mål och planer


Jag ser verkligen framemot det nya året av olika orsaker. Ett är säkert, det kommer vara ett spännande och innehållsrikt år.


För någon månad sedan hade jag som säkerhetsåtgärd satt Scoobie i pensionstankar från agilityn. Det visade sig att jag varit en riktig ankmamma när det gäller hans tå och Stefan inte bara friskförklarade honom utan talade om att det var en 8-årig välmusklad kille med fin rygg och allt han hade framför sig.


Så jag behöver inte trånade stå och sälja leksaker medan andra tävlar i år det blir även en tävlingssäsong för oss i år att se framemot.


I år kommer huset att byggas på marken. Men det är mycket som ska planeras, vägen dit ska anläggas och allt runt omkring som ska dit. Men som tur är kan jag bara stå bakom och klappa uppmuntrande på axeln på en karl som sköter allt det där. Det enda som jag satt prägel på i huset är grovingången som ligger i tvättstugan och som har en dusch direkt när man kliver in för att kunna tvätta av hundarna.

   

Själv kommer jag lägga min tid på agilityplanen. Det ska sås gräs på vårkanten för att fylla i alla luckor. Plockas en del sten och jämna ut eventuella gropar. Den ska inhägnas med stängsel. Sedan får vi se vilket skick den befinner sig i år, det är stor risk att den inte är träningsbar i år utan gräset måste få ta sig. Det är en åkermark och jord och lera som underlag. Min målsättning är att planen ska göras klar i år och vara brukbar till nästa år åtminstone. Jag planerar att ha en full hinderpark redo vilket jag nu är klar med. Jag har alla kf hinder, mur, däck, 9 träningshinder och 2 stycken 5 m tunnlar inköpta. I mars kommer långhopp, 5 tävlingshinder och slalom från bing att komma. (Plattatunneln räknar jag med att den förvinner i den nya regelrevisionen så den köper jag inte in.)

Tanken är att jag ska byta ut hinderparken till tävlingsbara hinder inom en 5 års period. Jag planerar att kunna ha kurser och läger där så småningom.

En container som kommer att stå i ena korthönan ska vara förvaring för hindren under vintersäsongen.


Mina mål med hundarna för i år:


Scobbie

Kunna ta agilitychampionat och ett hoppchampionat.

Scoobie är inte lika snabb som han varit, så SM målen har jag nu lagt på hyllan och vi jagar istället de sista certifikaten.

Nosework- Är hans pensionsplan och nu när den inte infaller i år, kan jag ta tid till att bygga upp hans självförtroende och uthållighet. Han kan leta en boll i 20 min på en yta med 5 fotbollsplaner men en eucalypusdoft ger han upp när han inte får in doften i näsan på en gång om han inte har synintryck av en ”bana”. Även om vi är redo för doftprov kommer jag att vänta till nästa år.


Swisch:

Träna och utvecklas i agilityn tillsammans med olika kurser.

Klara första doftprovet i nosework.

Tävla i NW1 och flytta upp i NW2


Valpplaner i lås

Min nya stjärna är född på julafton precis som Swisch och kommer att komma runt vecka 8. Jag hoppas att det blir min nya agilitystjärna men var det än blir kommer jag följa efter… Han kommer från kennel Robic och är från Vic och Moss. Det verkar vara q-på kullen så nu letas det spanska namn som ska falla en på läppen.


Därmed tror jag att jag har ett år med variation framför mig…

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards