Alla inlägg under juni 2019

Av veronica - 28 juni 2019 17:11

Vi håller på att jobba med en ny core övning. Då de är vana vid att jobba bakåt är det lite jobb med att få dem att tänka framåt plötsligt. Slut målet är att gå från sitt med tassarna på discen dra sig upp med båda bakbenen till ett sitt på discen. Jag fick till en repetition och har lagt den som slowmotion.


Först måste hunden ha förstått att 4 tassar på discen är bra. Så jag började med att jobba med 4 tassar på för att ha det högt upp i prioritet för hunden.

Sedan startade jag med att hunden hade framtassarna på och satt. Jag flyttar mig bakåt för att ge plats samtidigt som jag hjälper med godishanden för att få till ett snabbt sitt på discen på så sätt är chansen stor att hunden lyckas dra sig upp med hela coren på plattan och sätta sig i en endaste rörelse. (targethand är ett alternativ)

Av veronica - 27 juni 2019 12:09

Har kört två pass med fram och sväng övningar som de ska klara självständigt. Swisch har så klart svårast för detta speciellt när matte är taskig och skickar in en i tunnel två ggr eller till och med tre och sedan därefter ber en svänga. Syftet är förstås att stärka vårt muntliga handling. Den enda hjälp de för övrigt har fått är att jag befunnit mig på "rätt" sida när de ska svänga. Jag har inte bett om vänster sväng om jag själv stått på höger sida det är överkurs för båda just nu det kan de endast klara vid ett hinder och mindre fart ännu.



Pass 1 7 juni

 

Pass 2 8 juni

Av veronica - 26 juni 2019 17:12

Just nu håller jag på att titta på alla mina senaste filmer och plockar ut vad är det vi ska träna vidare på med Scoobie under sommaren.


Några saker som ofta är förekommande:

  • rivningar
  • lyssnar inte på tighta svängar på enbart muntligt kommando
  • lyssnar inte på muntlig diskriminering när man kommer ut från tunnel
  • rivning av oxer
  • balansen hoppades vid ett tillfälle på träningen så den får vara med

När det gäller rivnigar kommer jag fortsätta att vara tydlig med att vi stannar upp på träningen och sätter upp bommen när vi river. Det tycker jag har gett bäst resultat när det gäller Scoobies rivningar då han vill fortsätta att springa och det blir tydligt att riva ett hinder innebär att det blir stopp. Jag kommer inte att göra det på tävlingar såvida inte vi har blivit diskade. Vi har inte råd att missa några SM-pinnar om vi skulle komma i mål.


Tighta svängar får vi lägga in samtidigt med Swischens träning då han verkligen suger på att svänga tight.


Olika muntliga kommandon får tränas i korta sekvenser ut från tunnel. 


Oxer ska byggas upp vid varje träning eller sekvens för att övertränas.


Träningen från 22 maj





Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards