Alla inlägg under april 2019

Av veronica - 21 april 2019 12:33

Den 13 april var det sista tillfället på banträningen i Stockholmshundsporthall för denna säsong. Jag hade som vision denna gång att rita en flytig snabb bana med lite mer avstånd. Jag blev faktiskt väldigt nöjd med banan. Glömde att be om filmning för första passet vilket var det pass som han gick bäst på. Ville ha runt efter balansen och jobba med framåt fast man inte kunde vara närvarande efter tunneln. Lade in en sväng efter långhoppet som jag visste skulle vara svår att få honom att göra så vi fick ta och göra lite grunder där istället.

 


Av veronica - 20 april 2019 14:32

Träningsekvens från 11 april vi vände på oss och flyttade på hindret och plötsligt hade vi ett val mellan tunnel och runt hindret. jag tränade mestadels stilla stående men satte till fart genom att skicka genom en tunnel bakom mig som inte syns på filmen då Pixemroboten var urladdad. Försvåring av övningen är att börja röra sig själv...

Swisch var förvånandsvärt väldigt duktig på detta.


Av veronica - 19 april 2019 12:57

Den 11 april satte vi upp en sekvens för att täppa till Scoobies stora hål för tunnelfällor. När han kommer ur en tunnel och framför sig ligger en tunnel och min rörelse är framåt för att hinna mot ett hinder som ska tas från baksidan.

Dessa har han inte lyssnat på svängsignalen utan direkt satt i tunneln.

Denna övning är förstås passande för Swischen då han har totalt tappat förmågan att svänga...


Scoobie satte övningen på direkten, så då var jag tvungen att hitta på utmaningar som på olika sätt för att träna så vi lyckas på tävling.


                  utmaningar

  • leksak mot tunneln utlagd
  • blanda rakt kommando med sväng i olika repetitioner
  • 2 raka efter varann sedan sväng
  • 3 raka efter varandra och sedan tagga och lägga till 1-2-3 game och köra med full fart själv

Swisch behövde inga utmaningar han satt i tunnel om och om igen så fick göra det lite lättare genom att vara lite före sedan kunde jag göra som det var tänkt och lägga på en fram för att försvåra.



Av veronica - 17 april 2019 07:31

Antijakt träning del 1

Är du en av dem som äger en hund som sticker för vilt vid direktkontakt eller tar upp viltspår är detta en inläggserie för dig.


Råd som säg –NEJ! skvallrar att de aldrig ägt en hund med den problematiken. En hund som sticker efter vilt och vänder vid nej, kommer även att vända vid en inkallning. Gör den inte det har man lagt ner för lite tid på sin inkallning och det är snabbt ordnat.


En hund med jaktproblematik den saktar inte ens in när du ropar utan har stängt dig ute totalt. Du ser liksom stjärten försvinna i fjärran…


Det första du behöver förstå är att denna typ av beteende är självbelönande. Alltså varje gång den får göra det har sannolikheten för att den ska göra det ökat till nästa gång.


För att förklara ännu tydligare kan vi låsas att vår hund som gillar bollar( byt ut mot vad din hund gillar)  det ger 1

poäng. Gör du 10 inkallningar och hunden får bollen varje gång så ligger ni på 10 poäng på inkallning.

Att sticka iväg och jaga det är värt 100 poäng. Som du ser skenar poängen iväg snabbt på jakten. För att värdeladda inkallningar på samma sätt måste du göra 100 stycken.



Så steg 1 är att se till att hunden inte kan utföra beteendet som du vill bli av med.

Det gör du genom att ha hunden kopplad.

När hunden får springa fritt får det ske i inhägnad på tomt, rastgårdar, äng som ni redan vallat igenom och har lång och fri sikt på.


Vill du ändå ge hunden tillfälle att röra sig mer fritt under promenaderna använder du dig av en långlina.



Steg 2

Inköp av långlina för träning. De flesta linor som finns att köpa är 10-15 meter vilket inte räcker för oss.

Vi behöver en tillräcklig långlina där hunden kan vara en bit ifrån oss och börja accelerera utan att det tar stopp i linan.

Själv köpte jag 2 stycken 15 m linor på biltema som jag lämnade in hos skomakaren. Han fick sy ihop linorna med särskild stark söm så den håller för hundens vikt i full fart.

Var noga med att det inte blir några knutar på linan under promenaden, där kommer linan annars slitas och gå av mycket lättare. Jag brukar ur säkerhetsperspektiv byta lina varje år.

Hunden ska bära sele under långlina promenaderna då stoppen kan bli kraftiga.

Inköp av handskar för att inte bränna sig på linan är nödvändigt. Åk till en hästbutik där har de handskar som håller längre.


Steg 3

Gör upp en början på plan. Vilken av dessa triggers är starkast/svagast?


Syn-

Hörsel-

Doft-


För Swisch var det:


  1. Syn  (sticker är okontakbar)
  2. Hörsel (stannar upp lockaliserar källan, sticker, kommer på inkallning om inte ett till trigger sker
  3. Doft (tar upp doften, börjar spåra, kommer på inkallning)

Den svagaste triggern är den vi börjar arbeta med.


Nästa gång kommer jag att skriva om hur man kan arbeta med triggern doft. Skulle den ligga högre upp på er lista kommer ni ändå få träningstips när det är dags att arbeta med den triggern för er.



Av veronica - 16 april 2019 09:49

Den 6 april hade vi banträning med Swisch. Det slutade med att vi använde oss delvis av en bana som redan var byggd. Därför finns det ingen ritning med denna gång.

Läxor att träna vidare på: kommandot ut

Slalom uthållighet när jag blir ståendes och trampar på stället

Repetera starter då han testar att ställa sig upp.


Av veronica - 15 april 2019 12:35

Den 4:e april.

En liten enkel sekvens med sväng på oxern. Scoobie har ju visat att vi behöver lägga en del tid på detta hinder och Swisch han får följa med på den träningsplanen. Jag kunde göra övningen enklare genom att själv inte lägga till rörelse. För Swisch var det tillräckligt svårt i början då han rev ner den högsta punkten. Scoobie klarade den bra, där behöver vi lägga på mer fart och lägga oss i högre stress under övningen.


Av veronica - 14 april 2019 14:46

Just nu har jag världens dyraste kamerastativ. Min pixemrobot krånglar trots att jag laddat och stängt den efter laddning så beter den sig som den är oladdad. Den blinkar och stänger av sig efter 2 sekunder. Så nu används den som traditonellt stativ. 

Den 26 mars gjorde vi vårt 3:e pass. Nu hade vi med vårt anteckningsblock så vi slipper köra på känsla hur det står till.


PNU står så hunden hamnar ganska i mitten så ett val måste göras jag arbetar på andra sidan närmare tunneln så den kan därför bli starkare.


Jag blandade kommando det kunde vara varannan men det kunde också bli 3 likadnana innan det kom ett annat. Vid de tillfällena brukar fel procenten gå upp.


Swisch när det gäller antal lyckade val vid kommando:

tunnel 44%, 50%, 33 %

klättra 63%, 33%, 57 %


Han är säkrare på kommandot klättra just idag än tunnel men jag tror det är en rakare linje till A-hindret än tunneln.


Scoobie

tunnel 60%, 60%

klättra 71%, 67%


Vi får se hur det ser ut vid nästa tillfälle jag ska ha samma bansekvens så det går att jämföra.


Av veronica - 13 april 2019 13:45

Kurs för Malin den 27 mars med Scoobie.

På visa ställen var det lite avstånd och få till att han ska svänga efter hoppet var lite svårt på några ställen. Tunnelfällan åkte han rätt in i den håller vi på att träna i sekvens träning just nu. Jag fick träna på snabba japaner för där är begränsningen jag.


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards