Alla inlägg den 22 mars 2022

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten. 

Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andra hunden. Det är också ett beteende som kan tränas att göras flera gånger innan belöningen serveras. Den kan dessutom göras under rörelse. Vilket kan innebära att man kan transportera hunden förbi eller bort från mötet under tiden den utför beteendet. Det gör också att man får bättre kontakt med hunden under själva mötet. 

 

Inlärningen går enkelt till, man presenterar sin hand nära hundens nos, hunden kommer söka sig till handen pga. tidigare erfarenheter att händer innebär godis. Man ger belöningssignal precis när hundens nos kommer åt handen. Jag föredrar att inte använda klicker, då den är en tydlig miljösignal om arbete. Jag vill att hunden ska kunna bjuda på beteenden utan den signalen när vi senare är ute i mer krävande miljö. Jag lägger alltid belöningen i den handen som hunden nos duttade på. Detta upprepas och tränas på under flera tillfällen innan man börjar lägga till ett avstånd så hunden aktivt måste söka upp handen.  

När hunden söker upp handen med säkerhet varje gång döper jag beteendet till handen och börjar jobba med det ute. I början störningsfritt sedan på promenader med olika lätta störningar. Vad som är anses lätta störningar är olika för varje hund. Men några förslag kan vara när man passerar människor, barn, hundar på långt avstånd osv. Jag vill att hunden reagerar med att snabbt söka sig till handen när jag ger signalen så jag jobbar den sakta stark genom att ha bra avstånd till möten som är krävande när jag använder den i början. 

Jag är noga med att använda handen signalen flera ggr utan några hundmöten eller andra störningar så den inte blir en skvallersignal om att hundmöte kommer och därmed förgiftas som något jobbigt. 

 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards