Alla inlägg den 11 april 2009

Av veronica - 11 april 2009 18:42

Har köpt en billig tygbur att träna burlek och kunna ha med på klubben. Imorse var dock den upptagen.....

Av veronica - 11 april 2009 09:43

Jag brukar inte skriva så mycket om hur jag tränar min hund i vardagssituationer men det det beror mycket på att hon snart blir 6 år och att vi jobbat mycket med detta i början som jag nu skördar frukten av. Något som jag dock hela tiden behöver träna på är hennes skällande på andra hundar. På vinterhalvåret brukar det inte vara så mycket av ett problem men på vårkanten då alla hundmänniskor verkar ha tinat upp och går ut med sina hundar börjar det bli uppenbart igen. Skvaller träning i all ära men den håller henne inte tyst hela vägen förbi. Så vad jag gör är att använda mig av ett beteende som både lugnar ner henne och mötande hund. Jag använder mig av signalen "ta den" och kastar godisen så hon får lukta till sig den. Det är en lugnande signal att lukta på marken för både den mötande hunden och henne själv, dessutom kan man ju inte skälla och leta godis samtidigt. Det brukar gå åt 3 godisbitar innan vi har passerat. Nu börjar signalen "ta den" ge ut delning. Hon sänker huvudet och luktar i backen och jag kan gräva i fickan efter godisen att kasta.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards