Alla inlägg den 8 april 2009

Av veronica - 8 april 2009 14:52

Idag körde vi apportering med dirigering till vänster efter vår "tävlingslika" start. Idag felade jag henne första skicket, hon tog av mot vänster men gjorde en lite krok mot mitten apporten istället. Är trots allt det nöjd då alla rullningar och tveksamheter är borta. Sedan gjorde jag samma upplägg som igår lade sitt överst i byrålådan och började med dumrutan. Det gick bra 3 gånger sedan fjärde gången hade jag henne stående. Så då plockade jag ut henne och gjorde några sitt igen och körde 2 gånger till som var felfria. Sedan filade vi på vittringspinnen. Jag använder mig av vårt dra- bakåt- grepp. Hon drar fint bakåt med ett morr på läpparna vilket hon tror sig behöva göra. Morrningarna har faktiskt avtagit och jag tror att det kommer vara bort under slutet av veckan då vi belönat hennes tysta dragande bakåt tillräckligt mycket. Tränade vänster stegförflyttningar som har både blivit tystare och mycket bättre arbete med rumpan. Sällan den stannar kvar nu. Sedan körde vi fritt följ och där jobbar vi nu med attityden.

Av veronica - 8 april 2009 14:37

Idag tog jag fram slalombanan för att enbart jobba med ingångarna. Min slutmålsbild är att hon ska kunna hitta ingången själv oberoende var jag befinner mig. Vi jobbade med frivilliga beteenden och belöningen kastade jag framför nosen på henne så fort hon gick in rätt. Jag började med att stå nära ingången för att hon skulle kunna lyckas. Efter 3 repetioner började jag flytta runt mig själv. Varje gång ställde jag mig på en ny plats. Vi har kommit så långt att jag kan ställa mig lite till vänster om slalombanan och hon går runt för att gå in. Jag ska banka ner 4 pinnar i backen här hemma mer behövs inte för att träna ingångarna. När hon blivit lite säkrare kan jag ta till doggie zen för att utveckla det hela.

Min plan:Vecka 16 jobbar jag nära ingången från alla hörn och kanter.

Vecka 17 tar jag ut avståndet mer och jobbar längre från.

Vecka 18 jobbar jag med avstånd då jag befinner mig "före" hunden alltså vid slutet av banan.

Vi får väl se om tidsplanen håller den får anpassas efter träningens framskridande.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards