Direktlänk till inlägg 24 februari 2009

Mera träning

Av veronica - 24 februari 2009 20:34

Idag var det första gången jag fick bryta den tävlingsmässiga kedjan. Det var på avslutet på fjärrdirigeringen, på sitt upp hade jag en plötsligt ett bordiecollie sittande. Så då tog vi om allt ihop, gissa hur taggad min hund blev. När kopplet kom fram ur fickan slickade hon sig om munnen. Det är precis det jag vill att kopplet ska betyda.

Hade idag tänkt baklängeskedja om inkallningen men jag vill ju alltid testa av saker och det visade sig att gårdagens träning hade trots allt inte varit förgäves. Jag tog god tid på mig innan jag gav henne ligg kommandot hon var nog närmare 5 meter ifrån mig när hon fick det. Så man kan nog lugnt säga att hon inte försökte på sig att tjuva denna gång. Så då blev det ingen brytade av kedjan denna gång.

Körde 3 skick till rutan hela momentet varav det första skicket var perfekt. Sedan började hon komma mer mot konerna när hon vänder upp på ställandet. Hon söker sig fint mot mitten men det är när hon vänder sig om på frys som hon tar den extra svängen och hamnar mot kanten. Det är tur att hon inte är större för med den sväng radien skulle hon jämt stå utanför.

Sedan kom vi till dumrutan för att upptäcka att det inte alls fungerade. Vilket egentligen inte är så konstigt. Vi har haft dumrutan framlängeskedjad i 1,5 år och tro sig kunna ändra allt detta på en dag. Så klart när vi började gå runt konerna att hon vill bjuda på ett ställande först, vad som kommer ut ur mattes mun är ju ganska ointressant eller hur? Vi vet ju hur det ska gå till eller hur? ;)

Så jag får nog börja med att baklängeskedja om detta vid varje tillfälle för att få det att fungera. Trots allt är mina gula koner en ganska stark miljösignal på vad som skall komma skall.

Baklängeskedjade ihop vänsterapport idag. Det gick jättebra. Kommer att köra fem repetioner på en och samma kedja i två veckor sedan kommer jag börja att blanda dem. Vill att hon ska behålla säkerheten och självförtroendet i momentet. Det främjar tempot.

Har fortsatt att jobba med platsbeteendet. Nu behöver vi utöka tiden bakom stugan men här behöver jag en medhjälpare som håller kolla på min hund.

Frys fungerar jättebra. Så bra att jag nu vill börja blanda frys och sitt. Vill att hon ska kunna lyssna och bjuda på rätt beteende inte vara så uppbunden på miljösignalerna. Trots allt främjar det säkerheten i utförandet på tävlingen sedan.

Putsade på stegförflyttningarna till höger, vill att hon ska följa mig tajt i sidled. Här jobbade vi med bakdelskontroll. När rumpan var med blev det ett klick när hon började med framfötterna blev hon utan. Det var här matte fick sätta på sig tvångströjan. Efter 4 pass hade jag henne med på noterna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards