Alla inlägg den 11 februari 2009

Av veronica - 11 februari 2009 20:49

Efter ett tävlingsmässigt fjärrdirigering prövade jag att baklängeskedja ihop vittringsprovet. Började med att ha hunden vid min vänstra sida, gav henne pinnen, kollade att hon höll pinnen stadigt genom att rycka lite i den. Sa tack och klickade. Körde detta i 6 repetioner ibland med kollande ibland utan. Lade sin klickern i fickan och mitt tack fick bli signalen till rätt beteeende. Gav henne pinnen framför mig, hon fick göra en ingång, hålla och tack. Körde detta 3 gånger. Gick sedan vidare med att kasta pinnen en bit ifrån mig och hade en lockande godishand framme. Körde detta i 6 repetioner ibland med handen framme ibland inte. Sedan lade jag ut pinnarna körde hela momentet som det ska se ut. Körde 3 gånger. Varav en gång hade jag handen med godis för att locka henne att göra fel. Det gick jättebra. (3/3-100%) Kul nu får vi testköra detta denna vecka ut innan vi kan lägga på detta i till fjärrdirigeringen.

Körde 8 repetioner till rutan första skicket satte hon sig på mitt frys men alla skick går hon in fint i mitten av "framkonerna". Två av skicken fick jag fela för att hon tjuvstannar innan mitt frys. (5/8-62,5%) Hon var mer medveten om att det fanns en belöning bakom rutan idag men tjuvstannade ändå tidigare innan hon kommit in i mitten av själva rutan.

Konskicket har jag fått bra fart till men hon tjuvstannar lite då och då. Hon var verkligen tänd på avstånds belöningen och denna fick hon bara varsågod till när hon sprang förbi konen och lyssnade på mitt frys. (7/10-70%)

Frys kommandot vid sidan (10/10-100% ) körde som vanligt först med att gå baklänges men idag gjorde jag bara två repetioner. Så beteendet är mycket starkare och pålitligare på bara en veckas träning. Snart kan jag börja utan någon uppvärmning.

Platsbeteendet körde jag 10 repetioner av. Tre av dem under en längre tid då jag jag gick ifrån en bra bit. De andra snabba ned lägganden för att hålla snabbheten vid liv vid själva läggandet av hakan.

Försökte mig på att baklängeskedja ihop inkallning med ställande och läggandet igen men så fort jag lägger till den allra sista delen så felas det på samma ställe. Vid brytning gör hon samma fel. Hon ställer sig själv vid läggandet. Så nu har jag funderat och kommit fram till att baklängeskedja ihop allt utom det sista och jobba därifrån ett tag så hon får göra många rätt och testa av kedjan därifrån ett tag sedan lägger vi ihop det sista på den kedjan, så får vi väl se hur det fungerar.

Testade att köra en metallapportering med klubbens metallapport och det fungerade, kommer aldrig få 10 på detta momentet men jag är bara nöjd när hon tar den efter att jobbat med detta i 3 år. Är det något jag lärt mig av detta är att aldrig vänta med att lära in metallapporten!

Sedan jobbade vi med finliret på friaföljet av det godis som fanns kvar.

Körde fot vid alla förflyttningar på planen för att få bort snokandet och det fungerar bra. Kan jag använda mig på tävlingsplanen sedan då blir likheterna på planen bättre än att jag släpper uppmärksamheten på henne som jag gjort idag.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards