Alla inlägg under januari 2018

Av veronica - 14 januari 2018 19:00

Har kört två pass av vito thinking game.


Andra passet:

Ja, där får man skämmas lite blev girig och flyttade ut konerna alldeles för snabbt ...

Har gjort filmen i snabbformat om ni vill se hur man inte ska gå tillväga ;P annars hoppar ni till pass 3 för det är där som de roliga grejerna börjar ske...


Tredje passet:


Först tog jag det lugnare med konerna, flyttade ut mig och hade konen kvar på stället. Denna gång visade han upp ett självsäkert beteende.


Sedan tog jag in en plattform.

Kriteriet jag har är tre tassar på plattformen. En fram och två bak. Därav sätter jag på viktmanschetter på baktassarna för att kunna se bättre. Denna omgång hade jag den största plattformen, så om han inte genade mellan konerna skulle det vara omöjligt att misslyckas. Det handlade mer om att förstå vad som lönade och inte lönade sig med konerna denna omgång. Jag ville inte försvåra kriterna ytterligare utan skapa förståelsen att gå på plattformen och inte gena mellan konerna innan jag börjar med att minska ner plattformen.



Nästa tillfälle kommer jag att repetera först med samma plattform och sedan ta en mindre till både längd och bredd. Då kommer kroppskontroll och förståelse för tasskriteriet in mer i övningen.



Av veronica - 11 januari 2018 21:57

Fick lite tid över i hallen och hade ingen lust att släpa ut hinder eller något annat och passade då på att starta upp The vito thinking game. Det är något som är helt nytt för mig men jag har tänkt att använda det till framför allt kroppskontroll och svängar på kf i slutändan.


Del 1

Jag använde mig av två matskålar som sedan kommer att ersättas av två targetplattor. Här handlar det om att få hunden att förstå att det lönar sig att gå emellan dem. Det gäller att hunden får starta rörelsen mot skålarna innan godishanden rör sig. Till slut ska hunden vara framme mer eller mindre vid skålen innan handen rör sig. 



Del 2

Eftersom det gick väldigt snabbt och han inte blev kvar vid någon skål fortsatte jag leken. Nu lade jag till en kon. Han ska gå på utsidan om konen. Jag hade ett litet för stort mellanrum i början. Men när jag flyttade in konen kom han igång. Så fort han inte tar rätt väg uteblir belöningen vid skålen. För att han inte ska skapa en kedja av missar från ena hållet får han ibland börja om från den vägen han missade när han gör om samma miss flera gånger. När han förstått arbetar jag ut konen så nu blir han tvungen att gå en längre väg och inte bara till skålen.



Nästa gång kommer jag repetera där vi var sist och sedan lägga till en plattform framför konen. Han ska då passera på plattformen med en fram och baktass för att belöningen ska komma i skålen. Plattformen kommer från början vara lång nog för att lyckas ofta för att sedan bytas ut mot kortare...  Han kommer alltså behöva träffa plattformen i svängen... Precis som kf. 


Av veronica - 10 januari 2018 15:47

Jag håller på att arbeta med en ny fysövning. Jag kallar den cirkelträning då vi kommer att arbeta oss runt på balansdiscar så småningom. Men hundarna behöver några förkunskaper innan. De behöver kunna ha framtassarna "fast gjutna" när de sitter och ligger ner och flytta rumpan in och ut.


Jag har börjat med en förberedande träning på plattformen. Jag tänkte göra det lätt för mig själv och hålla i selen när Swisch skulle sätta sig så var han tvungen att dra in rumpan så nära framtassarna som möjligt. Jag önskar att jag hade filma det passet så här i efterhand för att höra min ökande frustration och se hur Swisch envist sätter sig på samma sätt hela tiden och hasar fram med baken efter plattformen av fasthållningen med ett -You can´t foul me, I don´t move uttryck.


Så jag fick helt enkelt gå tillbaka till planeringsbordet och ta in ett par Fit pods på plattformen. Jag fick i början ha silvertejp på under och sakta höja kriterierna för att han inte skulle börja röra på tassarna och flytta dem. Detta är pass 3 med podsen. Vi har kört några ofilmade pass sedan dess också.


Han har nu ett ganska fint sitt nära framtassarna men stå vill jag att han arbetar längre ut med sina bakben där silvertejpen sitter. Han har en tendens att bukta med ryggen och jag försöker sakta arbeta baktassarna utan att han ska kliva av podsen. Denna övning är bra för balansbollen också då han tenderar att stå lite för närma med sina fram och baktassar vilket påverkar hans höftbörjarmuskel negativt.


Av veronica - 9 januari 2018 21:25

Denna film är från augusti. Då jobbade jag med störningar för att förbereda honom för gungan. Vi behöver återuppta denna träning igen för att få bättre targetbeteende. Det är just nu vår alkileshäl så vi får väl ta tag i detta nu. Det är bara så mycket annat som jag tycker är roligare att träna bara... 


Av veronica - 6 januari 2018 20:54

Dagens RC pass med Swisch. Eftersom jag ännu inte bestämt hur jag ska arbeta med svängarna fick det bli svårare efter balansen fast mer rakt på. Det fanns 3 olika handlingalternativ, rakt fram och ta tunnel eller liten sväng ta hinder eller springa förbi tunneln och ta hindret från andra sidan. Denna kombination var supersvår för Scoobie när han gjorde den första gången och han hade stopp på kf. Swisch hade inga problem alls. Trots att jag kört tunneln rakt fram 5 ggr först. Han var verkligen en superstar idag. Många stjärnträffar blev det också.


Av veronica - 5 januari 2018 13:24

Med Swisch jobbar jag mycket med enklare handlings övningar och muntliga kommandon förutom kf träning. Jag brukar börja med ett hopphinder och en PNU och sedan som här arbeta med 2 hopphinder.  Jag lägger på mer och mer rörelse när han sedan klarar detta arbetar vi med trippel and dubbel där vi har mer fart och rörelse båda två.



Av veronica - 4 januari 2018 14:34

Gungan är det sista hindret som vi behöver få tävlingsbart. Svårigheten är att få honom att göra nosdutten och stanna kvar fast jag sticker iväg. Med target fungerar det bättre utan target vill han gärna fusk dutta genom att gå ner med nosen mot golvet och sedan sticka iväg själv. Så nu varierar vi med pass med target och utan i samma pass för att han inte ska kunna förutsäga om det finns target eller inte. Targeten skickar jag bara under gungan ibland. Jag förenklar genom att stå stilla innan jag lägger på svårigheten rörelse i passen oftast.

Jag orkade inte göra 6 filmer utan har satt ihop 6 stycken pass till en film.

(25 nov, 2 dec, 20 dec, 26 dec, 29 dec och 2 januari.)


Pass 18

Den 25 november jobbade jag med kvaliten på nosduttarna. Att han måste göra sitt jobb fast något frestande låg framför nosen som t ex i det här fallet en leksak. En stor del av träningen ligger på att vänta på ett frikommando.


Pass 19

2 december bygger vi vidare på förra träningen. Nu jobbar vi med mera fart från min sida. En boll ligger framför och han måste dutta och lyssna på frikommandot innan han plockar den. DAM, vad hard liksom...


Pass 20

20 december vi jobbar med ett hopphinder efteråt. Kriteriet är en riktig nosdutt innan frisignalen. 


Pass 21

26 december fortsätter vi att jobba med duttarna fast utan en target. Belöningen kastas i förhoppningen att den ska landa där han befinner sig ;P.


Pass 22

29 december är vi i ny miljö och måste förstås passa på att träna på en ny gunga.

Target ligger under gungan efter första tillfället.


Pass 23

2 januari fortsätter vi med att ha ett hinder framför och tar fram target.






Av veronica - 4 januari 2018 14:08

Den 29 december tränade vi i I Hällby hundhall, en ny miljö och passade på att köra kontaktfältsträning. 

Swisch har träff på första omgången alltid och det är ju BRA. Sedan hade vi två missar efter varandra. Så jag använde min position till att göra det lättare. Det var sammanlagt 3 missar på hela passet varav 2 stycken icke godkända träffar.

När vi har fått till gungan blir det att börja träna svängar. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ha samma svängsignal som jag har på allt annat eller om jag ska särskilja på kf hindren.


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards