Alla inlägg den 16 september 2017

Av veronica - 16 september 2017 13:37

Jag har nosdutt på som kontaktfält på gungan och som stopp på Scoobie. Nu när jag tränat så mycket RC med honom behöver jag överträna duttandet att jag tagit med The dutt game till skogen.

I vanliga fall när jag lär in nosduttarna gör jag det från plattformar och sedan överförs det till kontaktfälten.

Men nu har vi lekt leken lite varstans. För Swischen som for av gungan i början då han inte lärt sig viktskiftningen och rätt teknik för att klara att vara kvar gjorde det stor skillnad när jag tog upp the nos dutt game till soffan.

Genom att få göra nosdutt från soffan lärde han sig viktskiftningen och då det är mjukare underlag för bakdelen hålla balansen. Bara efter någon veckas träning hemma började nosduttarna på gungan inte vara några problem mer.

För Scoobie är det lagom höga stenar i skogen som det leks ifrån. Jag springer iväg och från 5-15 m avstånd ger jag dutt, dutt då han ska gå ner göra en nosdutt och få ok innan han jagar ifatt mig och tar sin boll. På så sätt hoppas jag att att dutt dutt ska präntas in djupt även när han är så till sig på tävlingarna.


För att fasa ut targetlocket har jag klippt ner det i ett mindre bit och den syns inte på gräset vilket gör att Swisch lär sig att göra på marken istället för att leta efter targeten. Jag ska börja leka med honom i skogen också men då har jag det lilla target locket med mig i början.


 


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards