Alla inlägg den 10 september 2017

Av veronica - 10 september 2017 14:16

Så äntligen var det dags för Swisch att få gå banträning för Malin Elfström. 

Vi har mestadels bara jobbat med svängar, olika hinder för inlärning och kontaktfälten själva. Korta sekvenser och trippel and dubbel är hans erfarenheter när det gäller banor. I en liten hall är det svårt att bygga typiska 1-banor det blir mer 2 bana i svårighetsnivå.


Det första som var spännande att se var hans beteende inomhus med de andra hundarna. Skulle han skälla? Det var flera raser representerade på kursen och han är mest van att vara med BC. Nappen satt som gjuten och han var tyst genom hela träningen.

Det andra jag var lite nervös över var om han skulle sticka till någon annan av hundarna men det fanns ingen tendens när vi jobbade. Jag till och med kastade bollen väldigt olämpligt vid ett tillfälle framför nosen på en annan hund men Swisch tog bollen och vände och kom tillbaka. All träning med belöningar sitter i. Däremot så fort vi jobbat klart är det koppel på för då blir de andra hundarna intressanta.


Swisch hade svårt för s-svängarna inte själva runt men komma tillbaka över hindret när jag kommer med fart vilket inte är konstigt då vi inte jobbat med kombinationer. Men det svåraste var tunneln som uppenbarade sig framför honom när han väl gjort hoppet och han gjorde sidbyte bakom mig om och om igen fast jag hade både hand och ett här här kommando.


Så efter denna träning blev ett av målen :kunna göra en s-sväng i fart. Vi har tränat det i olika formationer och jag ritade upp den svårighet som fanns på kursen för att ha den som ett slut test om vi klarar det eller inte.

Testet:

 

I det stora hela är jag jättenöjd med Swisch debut. Han söker linjerna lyssnar på mitt fram och är lite pålitligare när det gäller att hoppa. Han river sällan. Han tappar inte huvudet så fort han börjar springa och han är lättare att köra med än Scoobie när det gäller att själv kunna springa.



Vår andra tränings session när det gäller s-svängar körde vi på en internationell bana från handling 360.


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards