Alla inlägg den 9 september 2017

Av veronica - 9 september 2017 11:42

Det är ett tag sedan jag bloggade. Semestern tog slut och tiden och orken att skriva om träningen tog också lite slut. Jag har precis tagit emot en ny grupp 1:or på 27 stycken. Det är vanligtvis väldigt intensivt arbete men lägg till nyanlända och olika diagnoser och övervägande av dem inte har knäck läskoden alls utan ligger i underkant i fonologisk medvetenhet får du en grupp av stora behov och anpassningar. Redan 1 vecka innan skolstart hade en förälder letat upp mitt privata mobilnummer och ringt om ett fritidsärende.

Jag har vaklat mellan att se den stora utmaningen och kastat in handduken för räcka till själv för den typ av grupp är inte möjligt. Jag har jobbat i 20 år som lärare och vill leverera någon sorts kvalite på undervisningen... Good enought mentalitet har inte riktigt varit min gebit på jobbet. Jag försöker hela tiden hitta lösningar men att klona sig själv har jag inte hittat någon lösning på ännu.


I fredags kom jag hem tittade på planeringstavlan och gjorde blubb, blupp (fingret på läpparna) och bestämde att ibland får man äta pizza, coca cola framför tv-soffan utan att aktiverat hundarna och hoppa över den tänkta planeringen utan någon som helst dåligt samvete över det.


Annars har jag hållit mig till planeringen det är bara bloggandet som uteblivit och ju fler filmer som samlades på hög och som ska redigeras ju ovilligare blev jag att göra det. Men nu tittade jag över vilket mål jag har och varför jag vill det och hur och blogga var en av de sakerna som satt på hur. Bit ihop och gört människa.


Att skriva mål är en otroligt viktig sak inte bara för att du omöjligt kan nå någonting om du inte har tagit ut en riktning från början utan när saker strular till sig så håller det kvar fokuset på vad vi är på väg. 

När jag skriver mål gör jag ett långsiktigt mål och alla de kortsiktiga målen leder mot det. Det är det långsiktiga målet som jag skriver ner, de andra kanske förekommer i bloggen ibland men ofta är de bara uttalat muntligt i träningen.

Som nybörjare i en sport kanske du behöver skriva ner de kortsiktiga men när du varit med ett tag kommer det inte längre behövas då du har utvecklingsstegen redan klara för dig. Målen ska vara så konkreta så du kan efter ett träningspass svara ja eller nej om de är uppnåda.


Jag lyssnade på ett podd avsnitt i veckan om just hur man sätter upp mål och avsnittet var super!

På jobbet skriver jag mål hela tiden och de presenteras både för barnen och föräldrarna så att skriva mål är jag duktig på.

Men motivera sina mål är något som jag faktiskt inte har gjort förut i den egna träningen och det satte jag igång i tisdags att göra. För om du inte kan motivera varför det finns på din lista över 10 saker du vill, har du nog inte motivationen att göra det som behövs för att nå det heller.

För er som vill lyssna på avsnittet:

Framgångspodden avsnitt 131 Mikael Arndt


Min planering för att få bloggen att uppdateras är att jag lägger tid för det på söndagar då jag sitter och gör hundarnas planering för veckan. Jag kommer därför att tidsbestämma inläggen vilket gör att jag tar bort delningen i facebook. Den delar nämligen på facebook samma dag som inlägget skrivs men inlägget går inte att läsa förrän det publiceras. Jag vill inte heller fylla mitt facebook flöde med flera inlägg varje söndag. Så för er som är intresserade att läsa finns det 3 alternativ. Antingen gå in varje dag och kolla eller använda sig av bloglovin eller varje söndag läsa igenom alla missade inlägg då ett synligt kommer att vara ute på facebook.



Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards