Alla inlägg den 13 september 2017

Av veronica - 13 september 2017 15:00

Den 26-27 augusti höll jag i en hoppteknik kurs på Enköping BK. Lördagen hade vi teori först och sedan grunderna i övningarna. På söndagen jobbade vi med rörelse och lite mer avancerade övningar.

Det är alltid roligt att ha kurs för människor som brinner lite mer som tävlar och har erfarenhet. Då kan man få nörda in sig lite tillsammans. Det är också roligt att få träffa andra sorts hundar och bara koncentrera sig på deras hoppning, vad ser vi och hur kan vi förändra något så att det blir annorlunda resultat.


Jag tycker det är roligast när man börjar höra deltagarna själva reflektera över det de ser, för då vet man att man har nått dem.

Roligast var nog att den enda BC som var med var en lydnadshund som aldrig hade kört agility. Den var också den som hade smidigast hoppning till att börja med, inget i bagaget som störde.

Den minsta deltagaren ville man bara stoppa under armen och ta hem, så söt men svår att analysera då inga rörelser kom fram. Hon var som en endaste fluff med små skutt oavsett hon sprang eller hoppade.


När vi analyserade hoppen använde jag mig av en app som heter Coach´s Eye. Den kostar en liten slant men är värd pengarna. Den kan man även använda för att filma olika vägval som man kan sedan jämföra med varandra inte bara tidsmässigt utan se filmerna samtidigt för att kunna se var det skiljer sig.


Två saker som jag tog upp utöver hopptekniken var fokus framåt och transporter. Då flera av deltagarna saknade detta på sina hundar och det ställde till det lite för dem. Det är något som jag lär ut på alla mina valpkurser i agility som grunder. Det gör verkligen skillnad att ha med dem från början.


En agility hund ska fokusera framåt mot hindren inte på dig som förare som t ex lydnaden. Den har bara 0,03 sek att ta beslut om hoppet och med 6 fragment att ta hänsyn till måste dess blick vara på hindret det ska ta och inte på dig som förare. Detta jobbar man tidigt med redan som valp med leksak och släpp hunden när fokusen är på leksaken eller matskålen. Burlekar där hunden sitter i buren är perfekt att använda till detta jag tror jag har skrivit och filmat och bloggat om de övningarna sedan förut. Det lönar sig helt enkelt att ha med det i grundträningen när de är valp och unghundar innan man presenterar ett hopphinder.


Transporter mellan momenten gör att hunden och du hamnar i en träningsbubbla. Den kommer att bli mer störningstålig. Den kommer inte kunna belöna sig själv med olika beteenden som sedan förvandlas till störningar när ni tränar. Bara för att repetionen är slut innebär det inte att hunden fortsätter att lära sig av som kommer härnäst. Låt inte hunden börja lukta, springa fritt efter en repetition. Den ska fångas in med belöningen och när ni är klar, in i buren eller koppel på. Träningsplanen är helig och där springer man inte omkring fritt och belönar sig med att kissa, hälsa på andra hundar, lukta, äta spilld godis eller vad nu man kan hitta på. Det bästa sättet att inte få dessa beteenden är att de aldrig får chansen att utföra dem. Då kommer de inte veta något annat än att vara med er och bubblan ni är i under träningen blir magisk.


En av deltagarna har skrivit i sin blogg om kursen vilket gör att jag inte behöver skriva så mycket :P.


lördagen

https://terrieristernas.wordpress.com/2017/09/05/hoppteknikkurs-lordag-penny/

söndagen

https://terrieristernas.wordpress.com/2017/09/09/hoppteknikkurs-sondag-paddan/


Här är en blandad film av deltagare och övningar.




Swisch har inte fått göra 8-cirkel grid så jag blev väldigt sugen på att göra den efter kursen. Vi åkte till klubben för att slippa att riva ner vår bana som är uppsatt. Jag har inte varit på brukshundklubben på hela sommaren utan tränat på vår egen plan. Han sprätter lite för mycket med bakdelen och behöver samla ihop sig lite mer men annars var han jätteduktig. Det var hans första bakombyte också som inte alls fungerade att göra åt andra hållet. Han har inte tillräckligt med hindersug ännu.



Scoobie för köra med husse tills det blev dags att köra med byten, då fick jag ta över...

Han har ett jämnare flyt men så fort jag ökar min fart åker ett hinder ner...



Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards