Alla inlägg under juli 2017

Av veronica - 19 juli 2017 08:59

Nu kör vi kontakfältshinder på varje träningspass vi gör. Till hösten vill jag kunna köra banträning med Swisch och då måste han kunna ha början till självständiga kontakfältshinder.

På gungan är det främst två saker vi jobbar med nu

  • öka intensititen på nosduttarna
  • att göra sin uppgift oavsett vad matte befinner sig eller gör

Så vi har börjat med fler nosduttar innan belöning.

Ökat avståndet från gungan -var jag befinner mig, fortfarande stillastående dock.

Jag ska kunna röra mig, röra belöningen och han ska fortsätta sina nosduttar. (När han jobbar med sitt kontaktfältsbeteende).


Gungan pass 6


Pass 7

 

 

Pass 8

 


Av veronica - 18 juli 2017 09:00

Körde en lättare typ av två bana för både Scoobie och Swisch.

Scoobie klarade den på första försöket utan att några hinder flög i backen. (thjohoo) Däremot kunde jag bara filma en del i taget så för att få hela banan måste jag ta två tagningar och sätta ihop dem. 


Swisch hade inga problem med runt hindret, första gången han fick göra det i en sekvens och slalom i en bana. Han hade däremot lite problem med hindren som kräver lite mer hinder sug och stannande upp lite innan han fortsatte och tog dem.


Av veronica - 17 juli 2017 14:00

Slalompass 25

Vi har fortsatt att träna ingångar. Denna gång hade vi störning med springande hästar när vi jobbade på den svåra sidan. Det blev lite för mycket ofokus där ett tag.

Men det börjar bli säkrare och säkrare och mindre fel i överlag. På den säkra sidan använder jag nu kommandot slalom men väntar lite till innan jag använder den på andra sidan.

Om ni undrar över alla burkar är det Trickan som tränar bort sitt target sug och jag lät dem vara kvar till Swisch. Han undrade inte alls över dem.


Av veronica - 17 juli 2017 09:00

Vi har fortsatt att jobba med runt ett hinder. Jag kan lägga till rörelse men han har svårare från den vänstra sidan.

Försökte med diskriminering men det var alldeles för svårt när vi tränat en massa runt innan.

Det får vi ta med en egen omgång.

Vi tränade även lite check, check vilket kommer att vara den tigtha signalen vid framförbyten eller ta in ditt steg och lägga dig längst med hindret för när jag ska göra en pusch.(runt)




Av veronica - 16 juli 2017 19:00

En av banorna jag lagt ut förut. Denna med framförbyte vilket är Scoobies svaga sida i vilket fall om det sker tight. Som vanligt satte Swisch banan på första försöket, Scoobie hade några rivningar vilket gör att jag belönar stannar upp....tar tid på mig att sätta upp pinnen och kör en gång till och belönar efter där han rivit. Här ser ni bara belöningen efter rivningen.

Av veronica - 16 juli 2017 17:22

Jag har fortsatt att arbeta med hit boarden och lagt den platt för att öka procenten träffar. Men det går sakta framåt och nu funderar jag på att använda den enbart till att kunna förstärka de bästa träffarna. Alltså belöna alla träffar på kontaktfältet men göra mer affär av de bästa träffarna när de sker. Jag har liksom ont om tid känner jag då det under vinterhalvåret inte finns tillgång till en höj och sänkbar balans. Jag vill kunna jobba på balansen nu när jag har tillgång och tid för det.

Av veronica - 15 juli 2017 10:08

Vi har varit på Öland en vecka och både tävlat och stått och sålt leksaker. Swisch har tränat passivitetsträning men framför allt hundmöten. Just nu är han inte inne i någon spökperiod och saker faller liksom på plats som varit svåra förut.

Så nära passerande hundar har vi aldrig kunnat sitta som nu. Vi satt mitt i stråket där alla passerade, de närmsta hundarna passerade bara 1,5 m från oss med de flesta på 3 m avstånd. Olika raser och rörelsemönster men de flesta passerade med en ointresserad min vilket ger mängd träning på lugna möten då de bara passerar inget hälsande.

Han var lugn i stort sett hela tiden inget stress eller skällande.

En gång gick han upp i skall på en valp som visade klart och tydligt att han var intresserad av att busa med Swisch men det gick snabbt att bryta med bryt signal och godis i backen efteråt. Vilken utveckling. men det ligger några timmars träning bakom ska sägas också.

I förtältet låg han och tittade på passerade hundar utan att gå upp i skällande vid de flesta gångerna. Några få gånger då de passerade väldigt nära eller energiska hundar slår det över men det går snabbt att bryta med brytsignal. Vilket för några månader sen var en omöjlighet, när han väl börjat skälla var det bara att ta sig därifrån som gällde.



Hemma vid träningsplanen har vi gjort ännu fler framsteg. Det passerar ju ridande folk där men vi har en hästhage på två av sidorna och just nu går det nyfikna hästar där. I början kunde jag inte släppa Swisch i början av vår träning då han ville springa dit och skälla men nu går han lös. Han har också tyckt att de varit otäck när de står och glor över stängslet och han är nära men igår gick han och drack vatten bara 2 meter från en häst utan att bry sig. Han tycker fortfarande de är väldigt spännande när de börjar springa vilket de började göra mitt i vårt slalompass. Jag fick stå och vänta ut honom lite innan vi återupptog våra slalom ingångar för han hade inte riktigt fokus. Han springer inte dit men antal fel i ingångarna skulle ha ökat dramatiskt. Det är mycket hästar i vår omgivning där vi är ute och går nu perfekt träning för oss.


Av veronica - 5 juli 2017 12:15

Detta är sista passet då jag gör så många 12 pinnar repetitioner. Nu när jag har tillfälle att träna dagligen kommer jag att dra ner på de repetionerna till 3-4 stycken och istället bara belöna rätt ingångar. Slalom är slitsamt för hundens armbågar. Jag kommer ändå använda mig av 12 pinnar till att börja med då jag vill behålla helhetsbilden.


Svårigheterna med ingångarna är två:

  • ingång från vänstersida långt från vänster
  • raktframifrån med mycket fart och hopp över hinder

Svårigheten med hela slalomen består i att jag springer snabbare än han och han drar sig ur för att följa min rörelse istället för att fullfölja sin uppgift. 


Så det är de 3 svårigheterna jag kommer fokusera mig på den fortsatta träningen.





Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards