Alla inlägg den 3 juli 2017

Av veronica - 3 juli 2017 09:00

Runt

Har startat upp inlärningen av runt. Det kommandot kommer att användas i 3 olika handlings alternativ. 1.) Runt hindret och tillbaka , 2.) S-svängar, 3.)Tyska svängar


I början jobbar jag enbart nära och är stilla stående. Syftet är förståelsen att gå runt vingen och hoppa.

Höjden sänks då det är inte det som är det viktiga. Om man vill kan man ta bort pinnen till en början. På just beteendet runt sätter jag ett hinderstöd extra på baksidan för att lära hunden att ta ut avståndet lite. Risken är annars att han lär sig hoppa väldigt nära ifrån ribban vilket gör att rivningsrisken ökar när fart och adrenalin läggs till.


I början står jag på så sätt att det inte är möjligt för hunden att misslyckas. Flyttar mig närmare mitten av hindret vilket gör att det finns ett val att hoppa framifrån eller går runt och hoppa. Jag väntar tills hunden har blicken riktad åt rätt håll innan jag släpper den. Då ett värde för att hoppa hindret redan har byggt in och det är lite en belöning att få utföra detta beteende vill jag inte ha så många misslyckanden. Då klickerhundar lär sig att upprepa beteenden går det ganska snabbt att flytta sig inåt mitten. Jag kastar belöningen alltid åt sidan då jag vill att hunden ska ha ett driv åt det hållet vilket gör att jag sedan kan jobba med rörelse från min sida.


Sedan är det dags att utöka förståelsen ytterligare. När jag känner att jag kan lita på att han tar runt fast jag står i mitten skickar jag och går för att göra en s-sväng eller tysk. För mycket rörelse kan göra att de i början springer runt hindret men inte hoppar det, så man får laborera med sin fart i början tills de förstår att man ska alltid ta hindret. Runt kommer alltså betyda ta hindret från baksidan. Jag jobbar likadant på båda sidor tills jag kan röra mig utan några problem. Då först jobbar jag med avståndet. Jag arbetar mig sakta ut tills jag kan stå i mitten och be om ett runt på 5 m avstånd. Sedan blandar jag kommandon, fram, lala, li,li eller runt. Avslutningsvis använder jag mig av 2 hopphinder där jag står stilla och ger kommandon, hunden ska inte kunna förutsäga var eller vad som kommer.


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards