Alla inlägg den 20 juli 2017

Av veronica - 20 juli 2017 12:01

Jag har försökt att träna RC med Scoobie i två år och vi har liksom inte ens kommit till balans hindret. Har använt mig av targetmatta, bump och varje gång vi kommit så långt att vi ska överföra det på balansbommen bryts beteendet ner till inga träffar eller träffar lyckligtvis ibland. En ständigt känsla av misslyckanden. Vilket gör att RC träningen inte har varit särskilt lustfylld och ett undvikande från min sida har börjat ta form.


Så jag har bestämt att ge upp med Scoobie. Är det inget roligt kommer den känslan överföras ganska snabbt till honom också.

Så jag har nu bestämt att återinföra våra stopp. Ska anmäla oss till Frövi i agilityklass med den visionen att diska oss om han kliver av utan någon dutt. Så nu kommer kontaktfältsträningen upp i status på träningen från att legat ganska lågt.


Började med att damma av stoppen utan fart det är inga konstigheter då han har samma på gungan.



Sedan byggde jag upp den i normal höjd och körde. Då jag tränat Swisch med running hade jag Hit borden och mattan på fortfarande. Orkade inte ta bort den. OBOY, vad dum man ibland kan vara. Det blev genast svårare med att göra nosduttarna då mattan betyder träff och den pipande hit boarden och en matte som själv går igång på pipandet och släpper med ett fri kommando. Det gör vi inte om fler gånger.

DÅLIG träning helt enkelt.



Här tränar vi äntligen med rätt kriterier och inga störningar. Ett bra träningspass.



Träningspass 4 skulle jag arbeta med störningar. Började med leksaken som störning därav börjar han låsa sig med att stå och glo. Att ha en rörande leksak medan man måste nosdutta, SVÅRT. Lättare är att nosdutta fast den flyger.



Sedan började jag lägga in störningar som hinder efteråt. Vad säger man, störningen var då svårast för matte. För kriteriet nosdutt innan frisignal var tydligen alldeles för svårt för mig då jag gick in i handlingskoncentration. Det var så pinsamt att se hur många gånger jag släppte honom bara för att han stannade till så jag orkade inte ens ha med ALLA dessa tillfällen på filmen... 

Så den här övningen kommer vi att jobba med mera för min skull jag måste lära mig att hålla på kriteriet även när jag ska handla liksom ;P.


Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards