Direktlänk till inlägg 22 april 2017

Agilityträning

Av veronica - 22 april 2017 20:31

Idag blev det ett pass med slalom, svängar och RC på A-hinder.


Jag försöker hålla slalompassen till 5 minuter, idag var jag alldeles för girig och det blev för ett långt pass på runt 8 minuter. Nu när slalomen håller på stängas är det lite svårare med att belöna rätt. Jag måste försöka kasta den innan han hinner vända sig upp mot mig med blicken. Det vill man inte ha med som beteende när hunden kommer ur slalomen. Och inte kasta för snabbt så han genar förbi på sista pinnen. Det var några sådana tillfällen av de båda som blev. Men annars var det ett bra pass där vi stängde slalomen på ena sidan. Det börjar närma sig.


Vi hade ett riktigt lyckat RC pass på A-hindret. Ett endaste fel annars hade han träff på targeten varje gång oavsett var jag befann mig eller var i rörelse. Jag kunde lägga lite tryck på det var där han missade första tillfället men sedan rättade han sig. Träffarna är ganska konsekventa och jag är nöjd med var de flesta träffar. Några högre träffar på mattan vid rörelse. Vi hade 4 tassar vid stillastående på långt avstånd idag. Jag tog bollen i handen på slutet och då fick vi lite högre träffar på mattan. Man kan laborera med lite olika störningar innan man ens höjer höjden på A-hindret.



Jag hade 3 andra pass i mobilen på RC- träning som jag satt ihop här. Först jobbade vi med förståelsen på targetmattan. Det visade sig att när jag står på vänstersida så är det svårt att gå till mattan och inte matte så då försökte vi jobba oss förbi detta. Vi har en hel del träning kvar där. Sedan två pass på A-hindret med mycket högre träffar på mattan än idag. Därför är jag så pass nöjd att poletten börjat ramla ner.



Vi sänkte hopphindret på ena sidan och körde runt tänket innan vi körde ordförståelsen och jag tyckte det gjorde stor skillnad på hans svängar. De blev mycket tightare åt båda hållen så vi ska köra några fler pass av detta så det sitter ordentligt.



Vi avslutade med lite rolig PNU-handling bara för att.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards