Alla inlägg den 10 april 2017

Av veronica - 10 april 2017 12:10

I helgen hade Swisch sina två första slalompass. Jag älskar att träna slalom och alla mina hundar har blivit grymma just på detta hinder. Jag har gått och längtat efter att få köra igång.


Hundarnas armbågar är det som är känsligaste på hunden då de är väldigt oskyddade och det enda som egentligen kan skydda dem är muskler. Slalom är ett väldigt slitsamt hinder för just armbågarna och man bör vänta lite med att träna just detta hinder tycker jag. Då hunden är 1 år har den precis vuxit klart och kan börja utveckla sin muskelmassa ordentligt och utsättas för mer ansträngade träning. Den saknar alltså mycket av den muskelmassa som ska kunna skydda armbågarna. Det är fysträning som ska påbörjas först innan slalom enligt min filosofi.  Swisch har nu fått bygga muskler i 3,5 månad och fått klarteckan från Stefan på redog. Jag tror att min inställning till detta hinder vinner i längden då risken för skador minskar och ge honom chansen att låta kroppen vara redo för detta hinder gör att inlärningen går snabbare när vi väl sätter igång.


Jag arbetar med 2x2 metoden. Alla metoder har sina fördelar och nackdelar beroende på hund och ekipage.

Fördelarna med 2x2 är att du brytit ner inlärningen till att träna ingångar först sedan själva slalom rörelsen. Hunden får jobba självständigt och du är redan från början oberoende av en massa hjälper som ska fasas ut. Du bygger upp ett starkt värde för slalom.


För att kunna träna 2x2 med din hund finns det några förkunskaper som din hund bör ha för att det ska gå lika lätt som det ser ut på filmen annars kan det gå ganska trögt.


  • kampbelöning då godis belöningar inte ger samma fart eller svåra att kasta på gräsmattan, även om det går att ha godis i en ficka att kasta ut kommer hunden inte kunna komma upp i samma aktivitetsnivå mellan repetitionerna
  • hunden ska vara van att bjuda på beteenden
  • van vid att arbeta från dig med fart
  • (lekt klockan) klarar er utan men är en bra generaliserings övning

arbeta ifrån dig kan man jobba med olika sorters övningar här är några av mina favoriter

  • till en sten i skogen
  • mot en targetmatta/platta
  • mot ett bord/hundbädd
  • mot en hundbur
  • skicka att runda en stolpe/pinne

lekt klockan

  • mot en tunnel
  • bur
  • däcket
  • target/matta

Här ser ni pass 1 vi hade på lördagen.

Första var att springa igenom pinnarna. Ni får ha överseende av min dåliga kast timing i början av filmen. Sedan ändrade jag pinnarna till 7-2 på klockan. Ganska snabbt går jag över till att leka klockan. Om hunden är van att leka denna lek från andra övningar kommer det att gå väldigt snabbt. Svårast är att stå på "7 sidan" då hunden måste passera och runda en tydlig öppning. Ni ser att detta är svårast och vi kommer precis till att jag står jämsides med pinnen då klarar han att runda.



Pass två

Vi startade upp med några lätta passera genom pinnen och snabbt började vi utmana med klockan leken. Jag gjorde det enklare genom att ha honom på min högra sida när vi jobbade vid det svåra passaget. Han måste då gå runt mitt ben och kom längre ut vilket gör det lättare att välja rätt väg men har ändå samma synintryck från början vilket hjälper honom senare. Jag väntade också på att han hade blicken riktad mer utåt än att han tittade rakt på den lucka som han inte ska gå igenom innan jag släppte honom. Detta gjorde att han lyckades. På slutet lade jag till rörelse från min sida vilket gjorde det lite svårare vid det svåra passagen.



Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards