Alla inlägg den 5 augusti 2009

Av veronica - 5 augusti 2009 22:10

För att lyckas i din träning måste du ändra ditt beteende för att ändra hundens beteende. Så jag har ändrat i mina belöningar och nu är det aktivitet som belönas och tränas. Mycket dragkramp, idag med 5 olika föremål. En flämtande hund efter träningen men mycket mera fart och nöjdare matte.

Vi körde rutan från kort avstånd några gånger för att sedan utöka avståndet, det är viktigare att hon gör rätt för att behålla farten och säkerheten. Blir hon osäker förloras farten också.

Apporteringen med dirigeringen nu har jag sett var problemet ligger. När hon tar åt höger eller vänster svänger hon inte tillräckligt mycket så hon hamnar 3 meter från mitten apporten. Så jag måste tänka om och träna utan apporter ett tag. Min tanke är att få henne att svänga ut så pass mycket att vänster eller höger apporten är den som är närmast och synligast. Just nu är det mitten apporten och det blir problem när apporterna ligger lite gömda. Då går hon på mitten apporten.

Inkallningen med ställande och läggande är just nu perfekt. Jag kommer att fortsätta att göra raka inkallningar för att behålla farten och slippa de frivilliga ställnadena.

Dumrutan fungerade också bra idag hon plogade lite på slutet men att ha henne så pass laddad då vi tränat inkallning, rutan och apporteringen före, alla fartfyllda moment, gjorde mig bara glad.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards