Direktlänk till inlägg 25 juli 2017

Vallning Scoobie

Av veronica - 25 juli 2017 10:31

Sandra har lyckats tagga mig till att göra ett VP med Scoobie. (Så jättesvår att övertalad kan jag ju inte säga att jag var precis).

Vallning är något som för mig är svårt då jag inte har någon riktig målbild eller färdig kunskapsbild att följa. Den är ju helt annorlunda uppbyggd då man inte kan fila på flera färdigheter och sätta ihop dem typ till något färdigt.

Utan det är mer uppbyggd som levels. Först måste man ta sig till lever 1 för att kunna jobba med level 2 typ...

Att gå kurs brukar ofta leda en till att få hjälp med den "level" man befinner sig på tillfället. Så kommer man hem tränar och sedan står man där med ett, Jah, vad ska vi göra nu då?

Även om man är flera på kurs och ser vad de gör går det förbi ens kunskapsnivå. För vilken level ligger de PÅ?

Det finns ingen uttalad stegvis kursplan och om jag ska vara ärlig har de flesta jag gått för misslyckats med något väsentligt. Att förklara varför vi gör det vi gör... Orsaken till övningen vad har den för syfte utan mer förklarat hur det går till.

Vilket har gjort att jag gjort en del saker utan en aning om vad syftet egentligen är.



Så jag behöver mer krokar att hänga den praktiska kunskapen på som man får när man går kurs.

Då är teori genom böcker bra.

Jag letade genom efter rekommenderad litteratur och då speciellt med tanke på hur Border Collie vallar. 

   

Jag hittade 2 böcker varav en fanns på biblioteket, för den var slutsåld på näthandeln. Den andra boken finns att beställa på Svenska vallhundklubbens hemsida och den har jag ännu inte köpt.


Vallhunden från valp till vallning (puplicerad 1994)

Boken har några år på nacken och jag konstaterade att de första 5 kapitlen inte var något av intresse för mig och skuttade direkt på pudelnskärna. Djuren, hunden och föraren. sid 66

Övningarna i boken började på sidan 80 och är perfekta för en nubie som mig.

Med instruerade bild, vad ska jag som förare befinna mig och göra, hunden befinna sig och göra och vad gör jag om hunden inte gör som det är tänkt. En klar -vad är syftet med övningen och vad vill vi att hunden ska lära sig av övningen.

En klar "kursplan" att följa för oss nybörjare då övningarna byggde vidare på varandra.

Vilka kunskaper hunden behöver ha som vallhund och vilka övningar som tränade vad.

Helt okey bok alltså att börja med för att få mer struktur och en bättre målbild.


Scoobie har på något magiskt sätt utvecklats till en otrolig självsäker och lugn hund med fåren. Detta trots så lite träning måste tilläggas. Jag gick för Jonas Gustafsson och körde mycket i långlina och jobbade med hans självförtroende i början. Vilket är den enda förklaringen jag kan ge. Det är en helt anann hund i fårhagen än på agilityplanen.


Nu jobbar vi med att hålla balansen. Alltså grunden egentligen. Så klockan övningar fast att jag ska gå i stora 8:or i 25:an hagen. Han vill gärna slå lite och vi tränar även raksträckor där han måste gå rakt och inte dra åt något håll.

Jag har enorma problem med att gå baklänges och prata samtidigt, jag tenderar att stanna varje gång jag ger kommando vilket gör att fåren kommer ifatt mig och jag hamnar i skocken på en gång.


Vi kan nu hämta fåren själva i stora hagen och få dem att gå in i 25:an. Vilket gör att både Swisch och Scoobie kan träna mycket oftare på det de behöver.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards