Alla inlägg den 19 mars 2009

Av veronica - 19 mars 2009 21:47

Så har man nyss "landat" från 2 dagar i Köping. Vi har varit i Skogsborg Marie Hagströms näste. Fanny har hållit kurs för oss "entuiaster" som tar ledigt från jobbet. Det var ett tystlåtet gång från början men efter en dag började vi alla tina upp och bli varma i kläderna. Första uppgiften Fanny hade åt oss var hot target. Den är upplagd som uppgiften man har på Chicken Camp Introdution. Mer om detta kan du läsa här:

chicken-camp

Vi skulle välja hur hunden skulle markera vårt valda objekt. Jag valde från början nos-frys men det visade sig att det beteendet var det länge sedan vi arbetade med. (Noga räknat så var det sommaren förra året så den låg långt ner i byrålådan.) Alla kastade vi oss över uppgiften utan att tänka efter noggrant. Vilket alltid man gör på kurser. Vet inte om det är att man får en uppgift med ett bestämt tidsutrymme som gör det. Men planeringen blir en halvhjärtat anteckning och så kör man och det visar sig förstås att det inte var så genomtänkt. Efter att få sova på saken vilket är min favorit till att planera min träning här hemma. (Jag sover alltid på saken! ) Så gick det mycket bättre. Vad jag bestämde var att ta min hunds nosduttar istället. Sedan var det ingen konstigt längre när vi hade ett beteende som hunden skulle markera föremålet med. Jag körde på en kaffemugg, vante och Thomas kastade som ett tredje föremål en plastburk. Plastburken var mer lik kaffemuggen och skulle vara lite svårare att plocka in var tanken och det var den. Hon gick på den någon gång men sedan brydde hon sig inte om den. Tills Fanny kom och knackade på burken. Det lyckades vi aldrig hinna få bort. På eftermiddagen arbetade vi med apporteringen eller snarare färdigheter till apporteringen. Det gick väldigt bra, jag trodde det skulle bli svårt att få henne att dra bakåt men vårt in shapade dragkamp gav här resultat. Till slut fick vi välja något valfritt, jag valde hur jag skulle kunna få henne att lyfta baktassarna.

Så nu ska jag träna mina egna tränar färdigheter med shaping här hemma. Det är något jag kan göra inomhus på kvällen när dottern ligger och sover. Dessutom är det en bra aktivering och fysträning för min hund.

Så här trött var vi på hotellet efter första dagen...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards