Alla inlägg den 31 juli 2018

Av veronica - 31 juli 2018 11:07

Jag hade planerat att lära in blindbyten under vintern för det passar utmärkt i små hundhallar. Efter att tävlat har jag upplevt att det inte räcker med framförbyten, bakombyten, svängar och fram kommando längre. Det har kommit in mer handling i klass 1, så blindbyten är mer eller mindre ett måste för hunden att kunna om man ska kunna 0:a ett lopp numera. 


S-svängar och tyskar behärskar vi redan på grund nivå, så nu var det dags för lite mer avancerade byten.

Så jag valde att börja med japan. Det är ett bra blindbyte att börja med då du kan baklängeskedja det till ett dubbel blindbyte. Du får gratis ett enkelt vanligt blindbyte på köpet.


Jag börjar med ett hopphinder (A) och sätter hunden i en raklinje till mig som förare, det enda hunden behöver göra är att söka upp min hand och jag gör en tydligt byte med handen mot hindret. Denna rörelse fasas ut under de 5 repetioner jag kör.Sedan flyttar jag hundens start position först rakt mot hindret sedan så han måste "springa förbi" hindret. 

   

Därefter lägger jag till ett hopphinder till (B)och nu startar jag i mitten och det är nu det dubbla blindbytet läggs till.


Sedan lägger jag till lite fart genom att använda mig av en makarontunnel som man skickar in hunden i och sedan när han kommer ut ska han kunna göra blindbytet.


Nästa steg är att ha två hopphinder ut ur tunnel där andra hopphindret ska tas från andra sidan.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards