Alla inlägg den 3 juli 2018

Av veronica - 3 juli 2018 18:00

Bakombyte


Ironiskt att behovet att kunna göra bakombyten infinner sig mest i klass 1 men det är också det bytet som är svårast för nybörjarhundarna då det kräver hindersug för att göra.

Nu har jag iallfall tagit tag i den träningen med Swisch. Det har varit några tillfällen där bakombyten hade varit smidigt sätt att ta sig fram på banan så att säga.


Pass 1 har jag inte filmat men jag använde mig av en trippelbox. Alva skulle träna framförbytet och springa en bana så den passade bra för båda sakerna.

Bytet sker mellan hinder 1 och 2.

Jag fick ta hjälp av en target för att få honom att svänga och inte dra rakt fram sedan tog jag bort targeten och repeterade åt båda hållen.

   

Pass 2

Använde jag mig av en box med ett extra hinder framför, jag ville ha med bakombyte och fram med i träningen så han förstår skillnaden där emellan. Denna gång var det inga problem med bakombytena. Jag behövde aldrig använda några hjälper som behövde fasas ut.

   


Pass 3

Nu ville jag testa hans kunskap lite genom att göra bakombytet efter balansen. Det har varit två banor som varit en mjuksväng och sedan en stjärna åt andra hållet. Problemet med RC är att du oftast inte hinner vara före utan måste styra hunden bakom. Vilket gör att du måste vara på samma sida som den första svängen ska ligga för att få med dig hunden och sedan ska ett byte ske, jag valde göra en surp sist för att kunna styra in honom i tunneln men det är inte bara den längsta vägen utan saktar ner farten och du tappar tid. Så väldigt praktiskt om du kan göra bakombyte på denna typ av kombination.

 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards