Alla inlägg den 9 juli 2018

Av veronica - 9 juli 2018 12:29

RC-balans lägga till kommando för mjuka svängar och rakt fram

Hittills har jag inte lagt på något kommando, vilket fungerar fint i klass 1 då det oftast

inte finns några hinderfällor. Det som har varit det stora problemet med kommando för Swisch är att han oftast hoppar hela fältet om jag säger något.

Så just nu gör vi minst två pass i veckan där vi arbetar med att få bort just detta.


Jag använder mig av en tunnel och hopphinder. Tunneln ligger på ca 7 m avstånd framåt

och hopphindret som ligger innanför tunneln på 7 m mjuk sväng avstånd.

 


Till att börja med jobbar jag i rena pass med bara fram eller sväng utan någon blandning för att träna upp säkerheten och hans självförtroende. Han har svårt att skilja på fram och sväng ännu och i detta läge vill jag bara att han inte hoppar på kf över att höra ett kommando.

För att inte arbeta med två kriterier samtidigt (signal och träff) har jag tagit ner farten och jobbar ifrån halva nedfarten. Jag vet att han träffar varje gång i vanliga fall och kan vänja honom nu med ett kommando före innan jag släpper honom.


Jag vill ha kommandot sväng,sväng (för större urskiljning) men upptäckt att jag enbart kan säga det en gång annars hoppar han.

Jag kommer att nästa tillfälle börja från hela uppfarten och då kommer jag att säga sväng,sväng innan jag släpper och se om det fungerar bättre. Denna gång sa jag sväng-släppte och lade till ett sväng till när han satt fart.

Min tanke är att han ska få kommandot innan han kommer på nedfarten på balansen. Jag kommer alltså vara tyst under hans nedfart…


Träffarna på svängar låg på 80% då han missade 1 gång då jag sade sväng,sväng.


På fram låg det på 100%.


Min planerade fortsättning är att hålla passen skilda åt och lägga till fart med en PNU (något att runda) för att först få träffar fast jag ger ett kommando. jag tänker också lägga ut leksaken då han gärna vill titta på mig och jag vill inte få in det som ett beteende under denna typ av träning. Sedan tar jag bort farten igen och jobbar med diskrimineringen att lyssna på vilken signal jag ger.


Svängar

Fram- eftersom han är mycket säkrare på fram tog jag och testade med en där han fick gå upp på balansen och få mer fart. Det gick bra det med.




Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards