Alla inlägg den 27 maj 2017

Av veronica - 27 maj 2017 12:47

Då Scoobie är friskförklarad har hans fysträning startat upp ordentligt för att bygga upp musklerna igen.

Måndagar är kätting dagar med husse i Västerås då jag alltid jobbar långdag mån-tis. Tisdagar är normalt vilodag för hundarna. 

 


Färgkodning: röd-Swisch, Scoobie -blå, grön båda  

Veckans schema, då hundarna kom på tisdag kväll körde jag ett slalompass den dagen men inte onsdagen. Det blev heller inget agilitypass på torsdagen då vi kom hem så pass sent och trötta efter att tillbringat dagen på Enköping BK och stått och sålt leksaker vid rallylydnanden och lydnaden. Samma på fredagen fast då var det bruks och mondering. Men fyspassen har vi hållit på, då de är en förutsättning för att Scoobie ska kunna komma igång med sin agilityträning.


Båda blev tokglada över att få åka och simma. 

Swisch som bara vänder till vänster i vattnet tvingar jag att svänga höger med svängkommando innan han får ta sin leksak. Dessutom stärker det höger sväng signalen då det är den som är minst tränad då vi nyligen bytt namn. 




Swisch har kommit igång med klövjeväska, först hade jag inget halsband till honom. Han har en grövre kroppsbyggnad än Scoobie så hans halsband kunde jag inte använda mig av. (Jag använder mig bara av sele i vardagen så något halsband var aldrig införskaffat.) Sedan fick jag smyga mig ut på kvällen och stjäla sand ur föreningens sandlåda. Jag har 320 g på vardera sida, egentligen skulle jag ha 400 g då är vi ska upp i 5 % av hans kroppsvikt. Scoobie har fått köra på samma vikt fast hans match vikt ligger nästan på 2 kg mer. Men om två veckor får jag smyga ut på nytt och stjäla mer sand. :P


 


Har mätt hundarnas muskler då det nu borde bli en skillnad på Scoobie när vi sätter igång träningen. Använder mig av Be K9 Fits formulär som går att ladda ner gratis på nätet. Jag använder mig av måttband som inte är det ultimata när man mäter. Men så många hundar har jag inte att jag känner att jag vill införskaffa specialverktyg till det. Även om mätningen blir mer pålitlig.


 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards