Alla inlägg den 4 februari 2017

Av veronica - 4 februari 2017 16:39

Jag har under en 3 veckors period jobbat med olika hoppteknikövningar. Vi kör genomsnittvis ca: 2 stycken per vecka. Kör ett pass var tredje vecka med enbart hoppteknik i Kungsängens hundsporthall tillsammans med andra. Det tar mer tid till att bygga upp övningen än tiden man gör den.



Det har varit set point, rak och på snedden. Ändrar oftast något på hindret efter varje pass för att hunden ska vara uppmärksam på hindret och inte fastna i ett mönster. Har som högst legat på 50 cm och gått neråt igen. Ökningen beror på att jag vill bygga mer bakbensmuskler och se till att han skjuter ifrån med bakbenen ordentligt. Jag kommer köra några fler pass på liknade sätt men sedan kommer jag lägga till rörelse för att se vad som händer med hans hoppteknik.


Laddergrid rak och på snedden. Swisch river aldrig ett endaste hinder och jag kommer därför lägga på lite rörelse nästa gång.


Laddergrid med stride. Kommer att arbeta utan rörelse på denna grid.



Adjustable stride grid för träna avståndet. Denna kommer jag jobba fler gånger och byta ut det sista hopphindret med en oxer eller dubbelhopp fast på 45 cm.

Enkel bend grid och mer avancerad bend grid. Kör ett kort pass varannan vecka på den enkla griden för att stärka upp hans svaga sida.


Av veronica - 4 februari 2017 09:27

Jobbade med ett pass på gungan. Först med bang it, sedan fick han springa upp på gungan och jag släppte den på samma nivå som vi jobbade med bang övningarna på. Hans attityd var viktigast. Jag ville inte se några tveksamheter utan bara glad och förväntasfull hund på denna lek. Att springa med fart till slutet var då viktigt för om hans upplevelse var negativ skulle det märkas på farten upp till gungan. Jag såg inga tveksamheter så då började jag titta efter hur han skötte viktskiftningen vid nedslaget. Vill han hoppa av med tassarna som stöd eller "hukar" han sig som stöd på gungan. Han använder sig inte av viktskiftningen särskilt effektivt ännu så jag kommer att jobba fram det med leksaken innan jag släpper gungan. Nu valde han att ta tassarna som stöd för att hålla balansen istället för viktskiftning. Jag vill se mer viktskiftning oavsett om han väljer tassar av eller på.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards