Alla inlägg den 29 december 2016

Av veronica - 29 december 2016 21:45

Nu när Swischen är 1 år kommer hans utbildning i hoppa att börja. Första lektionen är avtramp. Han har fått testa på denna övning med bumps för att vara bekväm med spidern. Spidern som är formad som ett v gör det tydligare för honom var han ska göra sitt avtramp, än om jag satt ett lågt hinder framför som visar avtrampet. Jag vill se ett avvägt hopp med samlade tassar, påskjut med bakdelen fin böjd rygg och en fin landning där fronten inte tar upp all energi. Jag började med låg höjd och hade leksaken synlig och höjde sedan etappvis till 40 cm. Högre kommer han inte få hoppa under 3 månader då vi nu bygger upp hans muskler och framför allt bakdel. Höjden är det enklaste att träna upp med hoppet ändå. Jag lade leksaken bakom en papperskorg vid höjden 40 cm för att senare kunna se om det är någon skillnad och jag tycker att hans landning blev sämre då det blev någon sorts inbromsning för att komma runt papperskorgen. Så nästa tillfälle kommer leksaken få vara synlig. Jag tyckte mig inte se att han gick ner med huvudet vid hoppet denna gång för att hålla koll på leksaken. Scoobie får för sakens skull hänga med det är bra bakdelsträning för honom. Vi kommer att arbeta med olika set point övningar i två veckor innan vi går vidare till nästa del i hoppteknik.


 

Sista gången vi var och simmade detta år. Jag har nu två galningar som älskar att simma. Ja, Scoobie är förstås den galnaste av dem och kommer förbli. Swisch kan liksom inte komma upp i hans kaliber.  De är så roliga, båda två kan nu kommandot -gå till duschen. Det är nästan så de fastnar i ingången till duschen för båda ska in samtidigt. 

De fick två nya leksaker att ha med sig i simhallen i julklapp och de var uppenbarligen godkända för dem bägge.

   

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards