Alla inlägg den 8 december 2016

Av veronica - 8 december 2016 19:30

Schemat för vecka 49 ser ut så här: (som vanligt är måndag kättingdag för Scoobie. Uppletande och andra aktivieteter vi gör på promenaden schemaläggs inte.)
 
 
Jag har fortsatt att träna handling med Swischen genom PNUx3. Han har svårt att hålla svängarna tight när jag rör mig ifrån men det blir sakta bättre. Det största problemet var jag skulle befinna mig ibland... ;9
 


 

Vi kör mycket targetmatta för running. Han är duktig på att springa rakt framifrån och anpassa sitt steg och jag har jobbat med 5-7 meters avstånd men han gör sällan fel. Vi ligger på över 80% de flesta gångerna. Han har däremot mycket svårare med att träffa när jag springer före. Så jag ville lägga in lite mer förståelse än fart istället.



 

Så vi jobbade lite med att trampa på mattan också även om jag står placerad på ett sätt som det skulle vara enklare att springa utanför mattan än på. (Jag står diagonalt utanför bild.) Detta har han haft jättesvårt för tidigare men nu verkar det ha lossnat. Bara det att han springer till mattan istället för rakt till mig och leksak var en gigantisk förbättring. Han har fler missar på mattan med framtassarna än om jag står framifrån. Första träningspassset låg vi på 60% och andra och sista vi körde på 80%. Jag har kortat ner filmen, det ni inte ser förutom belöningar och transporter är att jag värdeladdar mattan vid felen nära innan vi kör en ny omgång.Det är första tillfället som filmades sedan tog batteriet slut i mobilen.


 

Vi jobbade lite med att fortsätta lyssna på kommandot istället för att följa mattes-kroppsrörelse med tunnel och PNU. I början hjälpte jag med snekroppsrörelse och den blir rakare och rakare mot tunnelöppningen.Jag växlade med svårigheterna.


Vi har tagit ett pass ytterligare med stegen. Då han klarar av PNU+ stegen med godis tog jag och höjde aktivitetsnivån ytterligare med leksak. Då blev det genast svårare men han samlade ihop sig fint på slutet. Det blir några pass ytterligare på denna nivå innan jag börjar med cavaletti istället. Det får bli nästa år för att bygga ryggmusklerna för att kunna börja hoppa.
 
 
 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards