Alla inlägg den 12 juli 2016

Av veronica - 12 juli 2016 16:58

När man ska vara borta får planeringen bli lite tråkigare. Vad har man tillgång till att göra. Varje helg är uppbokad bort från hemmet hela augusti ut i stort sett. Men fördelen att åka till släkten är att man har tillräckligt med folk som hjälper en med inkallningen. Vem vill inte springa med en fårleksak på släp och tjoha..


Scoobies planering för vecka 28

 



Swisch planering för vecka 28

 

Vi arbetar nu med en mindre låda. Han har inte riktigt kommit på hur han ska få i alla 4 tassarna ännu.


 

Av veronica - 12 juli 2016 11:23

På måndag kvällar har jag handlingskurs i Canis regi. De flesta gångerna har vi varit på Marys egna plan men igår var det regn och jag ville kunna bygga en bana med fler hinder än vi har tillgång på hennes plan. Så igår var vi i Kungsängens sporthall. Den är 12,5 x 25 m vilket gör att man inte kan titta på andras banor och sno rakt av precis.

Detta är nybörjarhundar och en del nybörjarmattar. Vi kör stenhårt höger/vänstersvängar, framförbyte och bakombyten just nu. Då de flesta av hundarna bara kan hinder, tunnlar, däcket och långhoppet med någorlunda flyt är det en sådan bana jag ritade. Jag gillar att kunna använda mig av en banritning men flera alternativ så då gjorde jag en sådan. Vi hann vita banan och den blå. Den orange fick de stanna kvar och göra själva om de ville. Nästa tillfälle kommer slalom vara med men den måste ritas in med ett alternativ för de som ännu inte klarar av det hindret. Jag älskar att se ekipagens framsteg. :D

 

Av veronica - 12 juli 2016 09:57

Swischens inkallningsträning fortsätter. Jag har gjort en enkel störningstrappa för att väcka mina ideer om vilka slags störningar vi ska använda oss av och i vilken ordning. Jag brukar alltid låta mina klienter och kursare skriva ner vad hundarna gillar oavsett om det är belöningar eller oönskade beteenden som t ex jaga katter. De saker som står på trappan som är oönskade beteenden är självbelönande beteenden och inga beteenden som ska ignoreras utan undvikas till varje pris. Antingen med hjälp av bra planering och hjälpmedel som t ex långlina. De får sedan rangordna störningarna, lätta störningar längst ner i trappan, svårare ju högre upp på trappan. Det kan också vara en skillnad på rörlig katt och icke rörlig katt. Deras trappor brukar det bli många steg på. Då de oftast är sämre på att dela upp sin träning i flera steg. Min trappa är det få steg på men varje steg innehåller en egen "osynlig" trappa med upptrappning av övningen.

Så här ser Swisch trappa ut.

 

Matstörningar är det enklaste att jobba med för den behöver man inte ha hjälp med att utföra om hunden har ett sitt kvar beteende. Annars behöver man ha en medhjälpare som håller i hunden. Först väderladdar jag en skål genom att lägga godis i den och låta hunden ta det på varsågod. Lägger i en godis så hunden ser det, vi går därifrån tillsammans och sätter hunden längre bort. Lämnar hunden och på vägen tillbaka tar jag upp godiset. (Hunden kommer att välja att springa till skålen ibland men får då inte sin belöning.) Godisskålen kommer att från början vara långt bort så närmaste vägen är att springa till matte. Efter hand flyttas den närmare så hunden måste passera den. Jag vill att det ska vara ett tydligt val för hunden. Om hunden glimtar på skålen -väljer dig har den gjort ett val. Om den kommer raka vägen utan att titta på skålen är den inte ens en störning...

Jag brukar efter att belöna hunden springa till skålen tillsammans med hunden och kasta i en godbit innan hunden är framme.

Här ser ni övningen på sluttampen då skålen verkligen måste passeras... se hur Swisch tittar på skålen ett ögonblick och väljer att passera.


 

När den första trappan har bearbetast är det dags att ta ett steg uppåt på trappan.

Istället för matskålen blir det nu leksaker för Swischen.

Här behöver man vara 3. En som håller i hunden,en som "vaktar". Jag brukar starta upp med "död" leksak. Den som håller hunden kastar en leksak framför den som vaktar. Hunden ska ha sin uppmärksamhet på leksaken när man ropar så det blir ett val. Om hunden väljer att springa till leksaken tar vaktaren bara upp den bakom ryggen och är allmänt tråkig. När man ser att hunden förstått övningen och inte ens väljer att titta på leksaken längre brukar den som håller få kampa med leksaken innan den kastas. Då blir det genast lite svårare igen.

Därefter är det dags att leksaken får vara i rörelse. Enklast är om vaktaren rör sig mot hunden i början. Här kan man göra det lättare med att utöka avståndet till en början och arbeta sig närmare. Till slut drar man ifrån hunden detta är svårare då hundens jaktlust väcks. Här ligger vi just nu i träningen. Nästa tillfälle kommer vi förutom rörelse lägga till att vaktaren är lite roligare... ljud med andra ord.



 
 



Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards