Alla inlägg den 4 november 2016

Av veronica - 4 november 2016 08:15

Bland det känsligaste på en hund är dess armbågar. Gissa vilket hinder som ger mest stryk på armbågarna i agility? Svar: Slalomet. Förra året höll jag i banträning i Sporthallen i Kungsängen. En person frågade mig om det var okey att komma på temat slalom ingångar med sin hund som ännu inte var ett år. Jag svarade nej trots att hen talade om att självklart gjorde hunden inte ett helt slalom. Två veckor senare såg jag ett allmänt inlägg på facebook där hen tränade samma hund i en bana med alleslalom. För en nybörjare som inte har kunskapen vilka krafter och vilka slitningar det gör på hundens kropp kan jag köpa sådana misstag men inte en elitförare som tävlar i sm. De borde veta bättre och visa sin hund större respekt.


Min plan är följande: först ska Swisch bli 1 år. Sedan kommer vi under 3 månader bygga upp hans kropp med fysträning så han har muskler som skyddar. Därefter kommer jag börja med 2x2 alltså i slutet av mars. Tävla planerar jag inte göra förrän han fyllt två. Jag älskar att träna och tävla i agility men jag älskar mina hundar MER...


Just nu arbetar vi med side step. Det är grunden till att bygga upp hans armbågare senare. Det är den rörelsen hunden använder sig av i slalomet. För att kunna träna upp hans muskler vid armbågarna använder jag mig av 2 stycken K9Fitbone eller 2 plattformar som jag ställer i 45 graders lutning.


Här använder jag mig av hundarnas bäddar för att få till grundbeteendet. Swisch har en stark grundträning med 4 tassar på. Han ska till slut bara erbjuda de diagonala tassarna på. Slut beteendet är att han ska kliva upp från "sidan" och inte framifrån. Belöningsplaceringen är här grundläggande. Jag klickar för när han sätter första tassen på (jag vet att de andra snabbt kommer att komma efter) och ger godisen i mitten för att inte alla 4 tassarna ska hamna på bädden. Han har ett bättre beteende på sin högra sida och behöver mer hjälp med belöningsplaceringen på vänstra sidan där godisen ska serveras längre bak nästa gång så han slutar att gå rakt framifrån på...(se vad dokumentera med film kan göra för planeringen vid nästa tillfälle :D).


Dagen efter med ändrad belöningsplacering.

När han stegar till höger belöningen placeras längre bak, steg till vänster belöningen framifrån.


 

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards