Alla inlägg den 26 juni 2009

Av veronica - 26 juni 2009 23:09

sättet att träna in moment på har tyvärr inte min hund läst och fattat ännu. Inkallningen har brakat ihop och nu är vi inne och reparerar och faktisk har jag tröttnat. Alla längre kedjor tenderar att braka ihop efter ett tag och man är inne och reparerar och kedjar ihop igen. Så nu gör jag explosiva starter ett tag för att motverka hennens egna ställande. Dumrutan som var omöjlig att kedja ihop, slutade att krångla när jag körde med framlängeskedjing istället. Nu har vi en fungerande dumruta på en vecka. Det var kanske enbart var dumt att träna om.  Nu tänker jag inte lägga ner någon energi på att få kedjorna som brakar ihop att fungera med baklängeskedjing längre. Då kommer jag aldrig ut på tävlingsplanen i höst. Det får bli med en ny klickertränad hund från början och inte en crossover hund.

Plats fungerar bra vi är nu uppe i 3 minuter och när jag går tillbaka försöker jag locka henne att ta upp huvudet genom att ställa mig 3 meter bakom och rassla med nycklar i fickan, hoppa och tjoa lite. Men ingen reaktion. Jag står vid gaveln på klubbstugen inte gömd men har rätt avstånd. Så det är inte så långt kvar från att gömma sig.

Av veronica - 26 juni 2009 22:56

än igår då jag tog alla lydnadsmoment och filande och sedan tog hunden till agilityplanen framför slalomen och undrade hur det kom sig att hunden beteende sig som om den aldrig sett ett par slalompinnar förut...

Idag började vi med slalomen och det gick kanon. Fick henne endast att göra ett fel. Vi jobbade med hinder innan slalomen och det var inga problem. Hon har verkligen börjat hitta rätt teknik när hon arbetar sig igenom slalomen. Vippbrädan vill hon tjuvstarta och det fick bli några fel innan hon började vänta ut mitt varsågod. Vi körde plattatunnel några gånger och det är inga problem nu. Jobbade med transporterna enligt canis sista nummer. Godismagnet går bort då det motverkar doggiezen syftet tycker jag. Hunden hängande i en dragleksak är inte det enklaste med en hund som inte tycker det är så kul och handtarget skulle behövas tränas in. Så vi testade halsbandet då vi har jobbat med detta positivt både med burlek, salom och vippbrädan. Det fungerade jättebra och hon blev lite taggad av att springa med mig tillbaka och när jag släppte sa det bara pang så var hon på slalomen eller vippbrädan.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards