Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Cueing and criteria med Bob Bailey 2009-05

Av veronica - 21 maj 2009 14:49

Bob Bailey är en liten man med mycket stor kunskap och stor humor. Föreläsningar byttes av mot träning med hönorna och diskussioner om vad som hände på träningen. Bob är ett stort föredöme när det gäller att vara ”open minded”. Vet inte hur många gånger han påpekade att inlärning har skett och kommer att ske utan/och med människors inblandning och vad han lär ut är det vi vet idag vara det effektivaste sättet att träna, inte det enda sättet att träna. Det tycker jag är ett trevligt förhållningssätt, då en del man mött verkar mer ha en ideologi än ett sätt att träna. De flesta kommer att få till sitt beteende ändå, det tar bara lite längre tid.

 diplom

Vår första uppgift var att få våra hönor att picka på en target när en lampa lyser. Den skulle kunna vänta 20 sekunder utan att ha en massa ”fuffens” för sig.

Jag döpte snabbt mina två hönor till Brilliant och Superstar. Superstar visade sig vara en utmaning. Det var väldigt svårt att förutspå hennes pickande på targeten då hon pickade på sniskan med näbben. Hon var nog också den enda hönan som bara åt från koppen, inte en endaste gång pickade hon på bordet och frön låg där i mängder mitt på targetplattan till och med. Jag var ett tag helt övertygad på att hon var blind.

Innan höger och vänster hand arbetade självständigt hade man hunnit belöna ett antal fel beteenden som man sedan fick jobba med på eftermiddagen.

Bobs ord: Not doing something is more important that do something och  If you don’t see it, you may not get what you want hängde tungt över axlarna på en de tre första dagarna. Andra dagen hade jag redan brutit mot Don’t reinforce the wrong behaviour genom att klicka när hönan pickade på den röda lampan. Det var som om höger handen haft ett eget liv för jag är rätt så säker på att hjärnan sa nej. Så helt slut efter att släcka ut allt detta pickade gjorde jag det igen på sista passet. Dag 3 fick jag ägna mig åt att släcka ut alla misstag jag gjort och tröttheten bredde ut sig på eftermiddagen. Livrädd över att göra ett misstag igen så gjorde jag det såklart med min andra ”felfria höna” och nu brände tårarna i ögonen ska sägas. Det var bara en timme senare någon annan satt i soffan med tårarna rinnandes efter sina kinder. Så vad säger man, sådär kände jag för en timme sedan.

 

Dag fyra hade vi släckt ut alla misstag och jag hann precis examinera min Brilliant höna. Superstar var på gång och om jag fått 3 pass till med henne hade även hon blivit examinerad.

Nu skulle vi jobba med att en av hönorna skulle gå runt ett par koner. Andra hönan skulle göra en 8 runt konerna.  Det första vi skulle göra var att observera hönorna innan vi valde vilken vi skulle ta till vilken uppgift. Jag hade som avsikt att ta Brilliant för hon visade redan upp att hon var på gång med beteendet. Men när jag väl började plockade jag fram fel höna så det blev den långsammaste hönan som fick göra det lättaste beteendet och den snabbaste hönan fick göra det svåraste beteendet.

Kaos vad det i början när vi jobbade med 8 beteendet. Koner, frön och hönsfötter som flög /sprang över bordet var det enda man såg. Det gick bara att skratta åt eländet.

Under de resterande fyra dagarna var allt man tänkte på:

change your own behaviour

reinforce is a process not a event

click is marking the behaviour it don’t end the behaviour

behaviour economics

Min superstar examinerades trots min coach frenetiskt hoppande i glädje 20 cm kvar innan målgången. Min 8 höna kom aldrig igång vi fastnade totalt och arbetade på samma punkt i 2,5 dagar snacka om frustrerande. Det var många som gick omkring med mörka moln över huvudet när 8: hönan tränades. Min partner Mari fastnade precis som jag.

 8

Så vad tog jag med mig från denna kurs:

-         Observera först, vad har jag? Är något av detta en fördel till det beteendet jag är ute efter.

-         Torrträna, vad behöver jag för mekaniska kunskaper för att träningen ska underlättas.

-         Utnyttja belöningen till din fördel för beteendet

-         Ser jag inte, belöna inte.

-         Observera djuret och ändra din plan efter det du ser.

-         Om jag inte får fram beteendet, förändra mitt beteende

-         Var tyst (kroppsligt)

 

Jackpott : det är inte bara maten som är förstärkande det är från att handen går till fickan till godisbiten presenteras som är förstärkande. Så fem godisbitar istället för en är ingen jackpott. Fem godisbitar som tas ur jackfickan och ges en och en ur jackfickan är en jackpott.

 
 
Tina

Tina

27 maj 2009 11:21

Jätteskoj att läsa om chickenkampen, dina funderingar och insikter. Nästa år ska jag försöka komma iväg.

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

hundgalen

27 maj 2009 17:08

Det tycker jag du absolut ska göra....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards