Alla inlägg den 1 maj 2009

Av veronica - 1 maj 2009 20:03

Saknar inspiration för att träna lydnad just nu. Allt annat verkar roligare  men jag har ju mitt mål och måste träna för att uppnå det. Så jag satte på mig träningsväskan för att träna de tre mest osäkra momenten. Dumrutan verkar som ett evighets projekt för oss. Det är rena lotteriet om hon sätter sig eller står upp känns det som. Inkallningen gick bra idag men så använde vi inga koner som hon kunde spana in och ställa sig vid. Apportering med dirigeringen inga fel idag det blir bara säkrare och snabbare utföranden. Sedan körde jag igenom de frivilliga beteendena för att de ska finnas kvar. Hon är verkligen repetionsklok nu. Körde både framför mappen och baklängesmappen. Tog fram targetfingret och gjorde lite höga för att få henne att resa sig på bakbenen. Ville testa vad hon skulle göra om jag tog den ännu högre upp och hon tog sats och hoppade som en tollare för att komma åt fingret. Visste inte att hon var så vig.

Av veronica - 1 maj 2009 12:35

Har ryckt upp pinnarna för att träna på ny plats. Då får man så klart backa lite i träningen några få repetioner innan man kan återgå till där man var. Nu jobbar vi vid att hon ska hitta ingångarna från klockan 8 och 2 (om rakt fram symboliserar klockan 12 står pinnarna  vid 8 och 2). Svårast verkar 2 ingången vara så där fick jag närma pinnarna lite grann för att hon ska klar det. Ska köra några pass till idag och se hur det fungerar. När hon klarar alla ingångar från klockan 1 till 9 så är det dags att gå vidare. Då sätter vi upp två pinnar till, dessa ska också sitta klockan 8 och 2. Det ska vara 4,5 m mellan dem och de första pinnarna. Då kommer man jobba så att man belönar 50% mellan den första och den andra. Om man belönar endast efter den andra kommer hunden snart strunta i den första och gå direkt till den andra. Efter ett tag går man ner till att belöna däremellan till 25%.

Av veronica - 1 maj 2009 08:41

Min bonusdotter fick filma igår och det blev förstås bättre att titta på men så fort jag ska ladda över filmen till datorn stämmer inte ljudet överens med filmen vilket är väldigt irriterande. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.


Fortsätter med det teoretiska istället.

DASH

Accúracy handlar om att få det beteende man vill ha, börja t ex nära pinnarna. Var ska belöningen hamna, hur ska den kastas osv. 

Jobba med kroppskontroll, en hund som kan hålla samman sin kropp kan utföra slalom mycket bättre. Träna backning, kloss åt båda hållen osv.

Speed- Ha med farten från början. Slipper man träna på det separat. Om man ser till att förutsättningarna är goda att hunden är tänd kommer det finnas med i beteendet.

Habitat-med det menas miljön och alla signaler som hunden kan uppfatta till beteendet. Träna beteendet du vill ha i olika miljöer. T ex olika slalom pinnar, olika belöning (annars är risken att det bara fungerar när en viss leksak är framme). Ha kroppen riktad till olika håll för att det inte ska bli en signal eller hjälp till hunden. Du ska alltså generalisera beteendet.

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards