Alla inlägg den 14 augusti 2016

Av veronica - 14 augusti 2016 13:30

Från att mest träna detaljer har vi lagt in lite banträning för Scoobie. Eller ska vi vara ärliga är det JAG som tränar handling. Jag försöker nu jobba med en bana i veckan. De kommer från 360 handling course så jag kan tyvärr inte lägga ut banritningen här.

Problemet är att alla hinder inte räcker till på klubben så jag brukar dela in banan i två delar. Har man tur står delar av banan kvar dagen efter slipper man bära så mycket men det är inte ofta. Ofta är det med en mur i ritningarna och då vi inte har någon mur på klubben brukar jag göra en oxer istället.

Min plan är att jag ska skaffa en egen hinderpark såsmåningom. Jag äger i dag 5 hopphinder + 4 utan vingar, balans som är sänk och höjbar, gunga och A-hinder. Men gungan och A-hindret är under reparation i Västerås. Plan på att bygga ytterligare hinderstöd så det blir 12 med vingar finns och sedan en mur och långhopp.

Det är tur att man har kamrater med tomt och hund och en pojkvän som kan snickra ;P.


Del 1 

Hinder 1-12. Från hinder 2 krävs det att man kan skicka hunden med lite kroppsrörelse och kommando ut för att själv vända och hinna till att göra sidbyte vid tunneln och placera sig för att kunna skicka hunden runt hinder 5 (hindret efter långhoppet). Hinder 3 leder till en tunnel och långhoppet de båda befinner sig på en raksträcka och ger hunden bra med fart som man inte kan konkurrera med. Balansen som jag håller på att träna om med rc och ännu på långa vägar inte är klar med men då det var en kraftig sväng och han brukar vara duktig på att tampa på kf vid svängar vågade jag använda denna bana ändå. Svårast just nu är att ta hindren från vänster bakifrån, så många rivningar, vet inte om det är ett symtom från skadan kanske lite stelare i sina rörelser med vänster fram fortfarande. Men jag behöver hjälpa honom mera med dessa svängar genom att stå kvar tills han hoppat innan jag sticker annars åker bommen ner omdelbart just nu. Så lite träning med hjälp av snebommar som får han att ta rätt ansats på dessa hinder kommer jag nog lägga in. 

 


Del 2
Hinder 12-25
Självständigt slalom krävs då man behöver sticka för att placera sig framför långhoppet, visa att det blir ett tight sväng höger efteråt, sticka igen skicka på tunneln fånga upp göra en sepentin sticka vid tunneln för att få hunden att inte ta närmast hindret utan hindret efter, tight högersväng thredle arm ta hunden skicka tight högersväng. Vilket visade sig vara jättesvårt, han svängde hela tiden vänster till slut fick jag hjälpa till med kroppen. Först när jag tittar på filmen inser jag att jag ber om vänstersväng på en högersväng, la,la,la hela tiden. Skitjobbigt med höger och vänster när man själv gör fel på banvandringen liksom.... Duktig hund dålig mama...


 





Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards