Direktlänk till inlägg 8 oktober 2016

Malinkurs

Av veronica - 8 oktober 2016 20:28

Denna gång hade vi några riktigt svåra utmaningar på banan.


Ber om ursäkt för filmkvalitet men pv filmade på sin egen kamera och skickade via fb och då blir kvaliten lidande.

Då vi forffarande inte har några rc på balansen att skryta med så fuskade jag med ett dutt dutt för att få honom att trampa om och få till ett kontaktfältsbeteende annars hoppade han precis ovanför kontaktfältet varje gång. Eller hoppade tar ett gigantiskt kliv .... Många rivningar på runt när jag ligger före det är något som vi måste jobba med. Han följer gärna med mig istället för att fullfölja hoppet.


Bana två innehöll ett väldigt svårt slut med att skicka från slalomen till en tunnelingång som låg bakom balansuppfarten. Har man kört en del rc så ligger den ganska högt upp i byrålådan just nu fast man har en tunnelgalning. Dessutom kunde man inte babypassa ingången, då man måste ligga långt före för att göra ett blindbyte. Vilket var ett jättesvårt passage för Scoobie, att lyssna på svängakommandot när matte ligger före. Han drar bara på min linje och hoppar långt istället för att ta kort ansats och sväng som jag ber om munligt när jag ligger före. Så det får bli en av vinterns träningsobjekt. Slalomen var också svårt då matte bromsar in och stannar upp.... antingen står man still och skickar eller så rör vi oss tillsammans -så det får också ingå under vinterträningen.  Att skicka och sticka bakåt från slalomen utan att han går ur. Jag själv behöver träna blindbyten när jag ska vara nära hindret jag har så att säga aversivt lärt mig att undvika de bytena från början av vår karriär ;P


 

Jag har börjat att träna rc igen. Då vi har haft ett långt avbrott har jag blivit tvungen att börja från början mer eller mindre. Vi jobbar nu med en planka. Då jag tycker att han saktar ner på den vanliga balansen lite före innan kontaktfältet för att accelerera precis innan vilket gör att han precis flyger över kontaktfältet. Så för att träna bort de där stopp-accelerations grejen- jobbar jag just nu utan matta och mer med rörelsemönstret. Vi kör från 7 meter-5 meter-6 meter. Svårast är 5 meter där ligger han på 60% träff mot 80 % på 7 meter. Jag är i rörelse genom att gå. Själv har jag svårast när jag ligger på den sidan då jag måste kasta bollen med vänster hand. Idag var det väldigt tydligt att de färgade vm är ao i träningen han tappade dem och jag märkte inte först det och trodde då det var miss Jag kunde omöjligt avgöra om det var baktassar eller framtassar som träffade, vi fick titta på filmen och se att han hade faktiskt träffat i efterhand när jag märke att de låg på gräsmattan.


 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards