Direktlänk till inlägg 11 november 2008

Lydnads 3 träff 2

Av veronica - 11 november 2008 15:40

Denna gång skulle vi kedja ihop ett fritt följ. Något som man inte kan baklängeskedja ihop till tävling, men som är alldeles utmärkt när man ska sträcka hundens "gummisnodd" och för oss att träna kedjor.Jag tänkte till och tog det lugnt med några höger halter och vänster sväng. Det visade sig var rätt så klokt gjort. När man väl håller på att kedja får man antingen köpa det beteendet man har eller bryta kedjan för att gå in på shaping stadiet igen. Varje gång man fortsätter i kedjan har man både godkännt och förstärkt det hunden erbjudit vilket är inte så roligt att göra på ett halvdant beteende.Min tilldelade arbetskamrat valde sidoförflyttning åt höger och bakåt och en vänster om halt. Det visade ganska snart att hon varken var nöjd med backandet eller sidoförflyttningarna. När man börjar kräva mer av hunden visar sig den svagaste punkten ganska snabbt och där fastnar man och kedjan bryter ihop.Det visade sig vara höger halt för min hund. Hon satte sig lite snett 3 gånger på raken och jag var tvungen att bryta kedjan och fila på det i 3 minuter. Sedan kedjade vi ihop det hela igen. Hon testade förstås kedjan, genom att inte sätta sig vid en halt, snett sättande vid en annan halt men sedan var det liksom slut på allt testandet. Vi körde om igen och igen. Till slut kom min förträffliga arbetskamrat på att vi kan lägga på lite störning. Så i början av kedjan kom hon med sin lock hand med godis och kuttrande lock röst. Min hund föll pladask förstås. Men gjorde det bara en gång nästa tillfälle tittde hon inte ens på godishanden utan gick stadigt vid min sida. Så då ökade vi störningarna med mer lockande läten och till och med hundens namn. Den niten gick hon på en gång sedan kände jag när lockandet började att min hund helt plötsligt lutade sig mot mitt ben när vi gick. Hon drog sig undan från lockelsen. På slutet gick hon och lockade min hund var som helst i kedjan och jag hade en hund som vägrade titta på störningen.Ganska så häftigt eller hur?Läxan till nästa gång är att fundera ut ett valfritt moment som man vill kedja ihop och välja något annat som man vill fila på och behöver insruktörens hjälp med. Jag kommer att välja att arbeta med inkallning med ställande och läggande att kedja ihop. Slipa på blir förstås vårt plats beteende.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards