Direktlänk till inlägg 5 april 2020

vecka 13 och 14

Av veronica - 5 april 2020 15:33

Vecka 13 och 14

Lika bra att slå ihop dessa veckor då skillnaden inte är så stor dem emellan.

Schema för 13 är här.

   

Vecka 14 var så chill så inget schema gjordes.

Jag har börjat ta allt som har flyt inomhus till utomhus.

Sitt, sitt med signal, lek och hämta, komma tillbaka.

Han griper fint och är engagerad i leken och hämtar och kommer tillbaka men jag kan inte ännu springa ifrån, då släpper han leksaken och kommer till mig.

Till vardagsträningen tillkommer skvallerträning på människor och andra hundar då han kan skälla av osäkerhet.

Jag utnyttjar de andras balansbollsträning till hans liggkvar på plattformen som jag sakta formar till att det ska löna sig.

Han fick följa med till simningen för första gången och där skällde han en hel del. Han fick vara på kanten och titta men så fort han öppnade munnen åkte han ner, fick komma upp igen när han var tyst i 10 sek. Vi kan väl säga att husse var lika upptagen med att träna honom som jag var att kasta simleksakerna till de andra.


Nu är det påsklov och jag kommer att lägga lite mer tid på att jobba utomhus och få signal på några av sakerna. Mer miljöträning med honom själv och skvallerträning genom promenader. Mer lek utomhus med början till att jag kan sticka för att få mer fart in utan att han släpper leksaken.

Börja med att förbereda träningen loss tills jag tycker det är dags att lägga på signal.

Jag har beställt nya spengummin då det är hans favorit av leksakerna. De gamla börjar rasa sönder och jag behöver 4 stycken i varje ”lekkitt”. (Hemma och i bilen). En var att leka med och en extra för att kunna påbörja träningen med loss.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards