Direktlänk till inlägg 24 mars 2020

Banträning för Malin med Swisch

Av veronica - 24 mars 2020 20:14

Förra onsdagen 18/3 så var det Swisch tur. Första banan gick väl ganska normalt andra banan var det flera ställen där han behövde min hjälp, men där jag hade behov att sticka för att hinna hjälpa till vid nästa ställe. Runt 21 börjar min hjärna bli riktigt trött och ändra handling och anpassa om sig efter omständigheterna blir extra svårt, till slut bröt jag då jag kände att jag helt enkelt inte orkade hålla ihop det och det är inte rättvist mot hunden när jag inte kan vara på rätt plats tappar totalt banan och allmänt fladdrar runt. Det är mycket på jobbet just nu och det tömmer en på all energi och jag är och har aldrig varit en kvällsmänniska. Jag skulle egentligen behöva träna runt 18 men pga av jobbet och andra omständigheter kan jag inte ta sådana tider. Jag måste hålls mig till 20:00 och det gör att runt 21 orkar jag inte hålla en bana i huvudet längre när saker behöver ändras då faller allt som ett korthus.

Ibland får man helt enkelt acceptera sina tillkortavaranden...


Handlings fel: Swisch söker raka linjer och alla svängar måste man ta kontakt vid, annars drar han ut och tar ett hinder det går inte att lita på att han ska följa din linje. Alla blindbyten behöver muntlig innan och starka under -signaler då han letar upp raka linjer.

Färdighetsträning:Du kan inte lita på ditt runt kommando på signal ännu, det behöver tränas mera.

Kom signal behöver övertränsas med 90 graders hinder som ligger "osynlig" i linje med tunnel eller något annat som hans blick fastnar på. 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards