Direktlänk till inlägg 23 juli 2019

Antijakt del 3

Av veronica - 23 juli 2019 15:00

Trigger ljud


Detta blir mitt 3 inlägg om träning för dig med hund som jagar.

Att lägga mycket tid på att träna på triggern ljud innan man fördjupar sig i triggern syn är smart. Då oftast ljud belönas med syn. T ex ett knack i skogen en nyfiken hund som tar en avstickare in i skogen kommer med ganska hög sannolikhet få syn på något. Det är med andra ord ett väldigt självbelönade beteende. En hund som tidigt tränas att  t ex söka kontakt med sin ägare när den hör mystiska ljud kommer däremot chansen minska att den får några synintryck att sticka iväg på.

Däremot krävs det att man är två vid träningstillfällena. Så det är lite mer planering.



 

Skvallerträning

Skvallerträning kan användas vid både syn och ljud intryck och fungerar på detta sätt. Trigger + belöningsignal+ godis. I detta fallet man gör ett ljud, hund hör ljudet, får en muntlig belöningssignal + godis.

Jag använder mig inte av klicker pga


  1. Till vardags går jag inte omkring med en klicker i handen vid alla tillfällen.
  2. Klicker är en miljösignal (skvallrar om att vi jobbar nu) jag vill ge mina hundar erfarenhet om att arbete kan ske i olika miljöer och vid olika tillfällen och kan hända när som helst när matte får för sig det.

Skvallerträning är väldigt enkelt egentligen men det är några saker du behöver tänka på.


1. Du ska inte ha några godisar i handen ”redo”, utan godisarna ska vara i fickan dolda.


2. Din hand får inte röra sig mot godisfickan innan belöningsignalen. ALLTSÅ, belöningssignal, hand mot fickan. Annars kommer handen skvallra om ljudet innan det kommer.



Ljud att träna med:

Pipleksaker

Prasslande påsar

Pinnar att knäcka eller trampa på

Rispa pinne på ett träd (härma ekorrar i träd)

Spela upp olika djur ljud (mobilen) t ex viltappen

Har du någon i bekantskapskretsen som jagar finns det säkert burkar och visselpipor som härmar olika ljud att låna men idag brukar man kunna hämta det mesta ljud via mobilen.


Själva träningen går till så här:


Din kamrat gömmer sig på en överenskommen plats, helst så att vinden inte skvallrar om att det befinner sig en människa där.

Den kommer att göra sitt ljud tex 2-3 ggr när ni befinner er på den överenskomna platsen. De första träningspassen använder du vanligt koppel på hunden. Hundens möjligheten att göra något val kommer inte ges ännu.

Din hund hör ljudet och oavsett hur din hund regarerar kommer du ge din redan intränade belöningssignal t ex Yes! Och ge den godis. (Om hunden inte tar godiset är triggern alldeles för stark eller ni för nära och ni måste ändra något av detta omgående.) Tar hunden godiset kan ni köra några omgångar på samma plats och trigger.

Sedan byter ni plats till nästa gång men behåller samma trigger.

När du tycker att hunden vänder sitt intresse mer mot dig än mot ljudet är det dags att använda sig av en längre lina. Hunden kommer nu ha ett längre avstånd från dig men fortfarande kan den inte sticka då du håller linan ”sträckt” på ett avslappnat sätt. Hunden ska inte kunna känna att linan stramar utan den ska vara lite slapp, skulle den välja att gå inåt för att undersöka, ja då tar det stopp.

När jag väl lämnar ”ljudet” med hunden brukar jag kampleka oss därifrån.

(Kamplek är något som jag lagt tid och energi på och det kan vi göra i alla typer av miljöer. Det gör att hunden inte är mottaglig för triggers som ljud eller andra intryck medan vi kampar. Vi är i en bubbla bara jag och hunden.)


Det jag skapar är en beteende kedja som ser ut så här:

Hunden hör ljud (jag ser att hunden hör något, den skvallar) yes! Hunden söker upp mig för att ta godis för det har den erfarenhet av. Jag ger den godis och tar fram kamplekseken och kampar oss därifrån. På så sätt kommer hunden söka kontakt med mig istället för att sticka på ljudet. Jag som oftast inte hör vad hunden hör behöver bara läsa av min hunds skvallrande. Vi tar oss därfrån lekandes utan att min hund fått en svårare trigger nämligen synen av ett djur.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av veronica - 31 mars 2022 15:00

Vissa hundar går inte bara upp i sin aktivitetsnivå vid hundmöten utan de behåller den under en längre tid efter mötet. (Flämtande andning, spänd kropp, huvudet som spanar efter fler mötande, hög svans osv.) Den aktivitetsnivån hunden ligger på eft...

Av veronica - 22 mars 2022 17:45

Ett enkelt beteende som handtarget kan underlätta för de hundar som har problem vid hundmöten.  Det ger hunden en uppgift och för de hundar som fastnar med blicken på mötet, är handtarget ett effektivt verktyg att styra bort blicken från den andr...

Av veronica - 15 mars 2022 20:00

Varför ska du använda långlina?  Vissa beteenden är självbelönande och om hunden får utföra dem kommer de att utföras oftare för varje gång hunden har gjort dem. T ex att sticka iväg till andra hundar, sticka på vilda djur eller fly. Långlinan ge...

Av veronica - 3 mars 2022 15:31

Berikning för hundar    Vad är berikning?  Det har pratats om berikning ett bra tag speciellt i djurparksvärlden. Men nu verkar det vara väldigt trendigt i hundvärlden och man ser ofta det ordet i olika sammanhang. Man har gått från att a...

Av veronica - 27 januari 2022 17:34

Det enklaste sättet att öka en hunds fokus och få pålitliga inkallningar och vara ointresserad av att sticka iväg på egna äventyr är att sluta vara den som enbart håller i ena änden av “snöret”. Istället för att se promenaden som ett verk...

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards