Alla inlägg den 19 juli 2019

Av veronica - 19 juli 2019 14:10

Gör klar ditt slalom!!!

Den 17 juni körde jag två pass var med Scoobie och Swisch med denna övning.

Swisch är inte lika säker på att hålla sig kvar i slalomet som Scoobie. Det brukar fungera när jag springer ifrån rakt fram eller snett ifrån men om jag behöver arbeta mig bakåt eller saktar ned farten brukar den berömda utgången från nr 10 ske. Så då passade det verkligen bra att det kom som tema i agilitynation denna månad.

Eftersom kameran var riggad och Swisch behöver paus emellan fick Scoobie hänga på. Men där skulle det inte bli några smärre problem trodde jag. Det visade sig att han hade mycket svårare än Swisch, han fastnade vid leksaken och blev eye:ande oförmögen att fortsätta.

Så mycket störningsträning jag lade ner på honom vid inlärningen som jag aldrig gjorde med Swisch. Det bara poff, borta. Så han får följa med på samma resa också utan att ta några genvägar visade det sig.



Jag började med ett helt slalom men tog ner det till 8 pinnar då jag ville köra fler repetioner utan att slita för mycket på deras fys.


Jag lägger leksaken nära den "10" pinnen eller i detta fallet den 6:e. Om det blir för svårt kan man flytta leksaken utåt. Jag valde att använda mig själv som lättnad istället.


1     Lättaste att springa bredvid hunden så du ”blockerar” leksaken när hunden passerar den.

2      Ligger lite efter så din fart trycker på och uppmanar hunden att fortsätta.

3      Ligga på andra sidan är lättare då du stjäl lite uppmärksamhet från leksaken.

4     Svårast är att befinna sig före på samma sida om leksaken.


Just nu lyckas vi på nivå 1,2 och 3 men 4 är svårt. Scoobie lossnade det till sist för.


Swisch


Scoobie

Presentation

Omröstning

Vad vill du helst att jag ska skriva om?
 vallnings inlägg
 agility inlägg
 Trick och tips inlärning
 tips för bättre hundmöten
 näringslära och barf
 vardags träning
 nosework inlägg
 nosativerings tips
 fysträning utomhus
 fysträning inomhus
 tips för bättre inkallningar
 tips för antijakt träning

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards